اذن دخول اوّل

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
مفاتیح نوین
اذن دخول دوماذن دخول:

اوّل: همان است که محدّث بزرگوار مرحوم حاج شیخ عباس قمى از «کفعمى»(1) براى همه مشاهد مشرّفه ذکر کرده و «علاّمه مجلسى»(2) در باب زیارت رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) در مدینه به عنوان اذن دخول براى زیارت آن حضرت آورده است. ولى همان گونه که از عبارات آن، خصوصاً از جمله «وَ أَسْتَأْذِنُ خَلیفَتَکَ الْمَفْرُوضَ عَلَیَّ طاعَتُهُ» پیداست اختصاصى به زیارت رسول مکرّم(صلى الله علیه وآله) ندارد، بلکه مربوط به همه مشاهد مشرّفه است. عبارت اذن دخول این است:

اَللّـهُمَّ اِنّى وَقَفْتُ عَلى باب مِنْ اَبْوابِ بُیُوتِ نَبِیِّکَ، صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ الِهِ،

خدایا من ایستادم بر در خانه اى از درهاى خانه هاى پیامبرت که درودهاى تو بر او و ایشان باد

وَقَدْ مَنَعْتَ النّاسَ اَنْ یَدْخُلُوا اِلاَّ بِاِذْنِهِ، فَقُلْتَ یا اَیُّهَا الَّذینَ امَنُوا

و چنان است که تو قَدغَن فرموده اى که مردم داخل آن گردند جز به اذن تو و فرمودى: «اى کسانى که ایمان آورده اید

لاتَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِىِّ اِلاَّ اَنْ یُؤْذَنَ لَکُمْ، اَللّهُمَّ اِنّى اَعْتَقِدُ حُرْمَةَ صاحِبِ

داخل خانه هاى پیغمبر نشوید جز این که به شما اذن دهند» خدایا من معتقدم به احترام صاحب

هذَا الْمَشْهَدِ الشَّریفِ فى غَیْبَتِهِ، کَما اَعْتَقِدُها فى حَضْرَتِهِ، وَاَعْلَمُ اَنَّ

این زیارتگاه شریف در زمان غیبت و پنهانیش چنانچه این عقیده را در زمان حضورش دارم و مى دانم که

رَسُولَکَ وَخُلَفآئَکَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ، اَحْیآءٌ عِنْدَکَ یُرْزَقُونَ، یَرَوْنَ مَقامى

رسول تو و جانشینانش علیهم السلام زنده اند و در نزد تو روزى مى خورند و هم اکنون جاى مرا مى بینند

وَ یَسْمَعُونَ کَلامى، وَیَرُدُّونَ سَلامى، وَاَ نَّکَ حَجَبْتَ عَنْ سَمْعى کَلامَهُمْ،

و سخنم را مى شنوند و جواب دهند به سلام من ولى تو جلوگیرى از گوش من شنیدن سخنشان را

وَفَتَحْتَ بابَ فَهْمى بِلَذیذِ مُناجاتِهِمْ، وَاِنّى اَسْتَاذِنُکَ یا رَبِّ اَوَّلاً،

و باز کردى درب فهمم را به مناجات لذیذ ایشان و من اکنون اى پروردگارم اوّلاً از تو اذن مى طلبم

وَاَسْتَاْذِنُ رَسُولَکَ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِوَآلِهِ ثانِیاً، وَاَسْتَاْذِنُ خَلیفَتَکَ الاِْمامَ

و ثانیاً از رسول تو صلى الله علیه و آله اذن مى گیرم و در مرحله سوم از جانشینت این امامى که

الْمَفْروُضَ(3) عَلَىَّ طاعَتُهُ، فُلانَ بْنَ فُلان *

اطاعتش را بر من واجب فرمودى (فلان پسر فلان)

بجاى فلان بن فلان، آن امامى را که مى خواهد زیارت کند نام ببرد و همچنین نام پدرش را ببرد مثلا اگر در زیارت امام حسین(علیه السلام)است بگوید: اَلْحُسَیْنَ بْنَ عَلِىٍّ(علیه السلام) و اگر در زیارت امام رضا(علیه السلام) است بگوید: عَلِىَّ بْنَ مُوسَى الرِّضا(علیه السلام) و سپس بگوید:

وَالْمَلائِکَةَ الْمُوَکِّلینَ بِهذِهِ الْبُقْعَةِ الْمُبارَکَةِ ثالِثاً، ءَاَدْخُلُ یا رَسُولَ

و فرشتگانى که موکل بر این بقعه مبارکه هستند اذن مى طلبم آیا داخل شوم اى رسول

اللهِ، ءَاَدْخُلُ یا حُجَّةَ اللهِ، ءَاَدْخُلُ یا مَلائِکَةَ اللهِ الْمُقَرَّبینَ الْمُقیمینَ فى

خدا؟ آیا داخل شوم اى حجت خدا؟ آیا داخل شوم اى فرشتگان مقرّب خدا که در این زیارتگاه

هذَا الْمَشْهَدِ، فَاْذَنْ لى یا مَوْلاىَ فى الدُّخُولِ اَفْضَلَ ما اَذِنْتَ لاَِحَد مِنْ

اقامت دارید؟ پس اذنم بده اى مولاى من براى داخل شدن بهترین اذنى را که به یکى از دوستانت

اَوْلِیآئِکَ، فَاِنْ لَمْ اَکُنْ اَهْلاً لِذلِکَ فَاَنْتَ اَهْلٌ لَهُ *

مى دهى که اگر من شایسته آن نیستم مسلّماً تو شایسته آنى

سپس بگوید:

بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ، وَفى سَبیلِ اللهِ، وَعَلى مِلَّةِ رَسوُلِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ، اَللّهُمَّ اغْفِرْلى

به نام خدا و به یاد خدا و در راه خدا و بر کیش رسول خدا که درود خدا بر او و آلش باد خدایا بیامرز مرا

وَارْحَمْنى، وَتُبْ عَلَىَّ اِنَّکَ اَنْتَ التَّوّابُ الرَّحیمُ.

و به من رحم کن و توبه ام بپذیر که براستى تویى توبه پذیر مهربان.

  


1 بلدالامین، صفحه 276.
2. بحارالانوار، جلد 97، صفحه 160، حدیث 41 (با اندکى تفاوت).
3. مصباح کفعمى، صفحه 472: المُفْتَرَضَ.
اذن دخول دوماذن دخول:
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma