تلقین میّت

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 
مفاتیح نوین
آداب کفن و دفن و نماز امواتنماز لیلة الدّفن (نماز وحشت)

پیش از آن که لحد را بپوشانند، مستحب است دست راست را به شانه میّت بزنند و او را حرکت دهند و سه مرتبه بگویند: اِسْمَعْ اِفْهَمْ، یا فُلانَ بْنَ فُلان (به جاى فلان بن فلان، نام میّت و نام پدرش را ببرند) و اگر میّت زن است بگویند اِسْمَعی، اِفْهَمی یا فُلانَةَ بِنْتَ فُلان.

سپس به ترتیب زیر، او را به عقاید حقّه اسلامى تلقین دهند:

هَلْ اَنْتَ عَلَى الْعَهْدِ الَّذى فارَقْتَنا عَلَیْهِ مِنْ شَهادَةِ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ

آیا تو بر آن پیمانى که از ما جدا شدى هستى که عبارت بود از گواهى دادن به این که نیست معبودى جز خداى یگانه اى

لا شَریکَ لَهُ، وَ اَنَّ مُحَمَّداً صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ، عَبْدُهُ وَ رسُولُهُ، وَ سَیِّدُ

که شریک ندارد و این که محمّد صلى الله علیه وآله بنده و رسول او و آقاى

النَبِّییّنَ، وَ خاتَمُ الْمُرْسَلینَ، وَ اَنَّ عَلِیّاً اَمیرُ الْمُؤْمِنینَ، وَ سَیِّدُ الْوَصِیّینَ،

پیمبران و خاتم رسولان است و این که علىّ امیرمؤمنان و آقاى اوصیاست

وَاِمامٌ افْتَرَضَ اللهُ طاعَتَهُ عَلَى الْعالَمینَ، وَ اَنَّ الْحَسَنَ وَالْحُسَیْنَ، وَ عَلِىَّ

و آن امامى است که خداوند پیرویش را به جهانیان واجب فرموده و حسن و حسین و على

بْنَ الْحُسَیْنِ، وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِىٍّ، وَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّد، وَ مُوسَى بْنَ جَعْفَر،

بن الحسین و محمّد بن على و جعفر بن محمّد و موسى بن جعفر

وَعَلِىَّ بْنَ مُوسى، وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِىٍّ،وَعَلِىَّ بْنَ مُحَمَّد،وَالْحَسَنَ بْنَ عَلِىٍّ،

و على بن موسى و محمّد بن على و على بن محمّد و حسن بن على

وَالْقآئِمَ الْحُجَّةَ الْمَهْدِىَّ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْهِمْ اَئِمَّةُ الْمُؤْمِنینَ، وَحُجَجُ اللهِ

و حضرت قائم حجّت مهدى درودهاى خدا بر همگیشان باد که پیشوایان مؤمنان و حجّت هاى خدا

عَلَى الْخَلْقِ اَجْمَعینَ، وَ اَئِمَّتُکَ اَئِمَّةُ هُدَىً اَبْرارٌ، یا فُلانَ بْنَ فُلان، اِذا

بر همه آفریدگانند و امامان تواَند امامان هدایت و نیکوکار اى فلانى هنگامى که

اَتاکَ الْمَلَکانِ الْمُقَرَّبانِ، رَسُولَیْنِ مِنْ عِنْدِاللهِ تَبارَکَ وَ تعالى، وَ سَئَلاکَ

آن دو فرشته مقرّب که فرستادگان خداى تبارک و تعالى هستند به نزدت آمدند و از تو

عَنْ رَبِّکَ، وَ عَنْ نَبِیِّکَ، وَ عَنْ دینِکَ، وَ عَنْ کِتابِکَ، وَ عَنْ قِبْلَتِکَ، وَ عَنْ

از پروردگارت و از پیامبرت و از دینت و از کتابت و از قبله ات و از

اَئِمَّتِکَ، فَلا تَخَفْ وَ قُلْ فى جَوابِهِما،اَللهُ جَلَّ جَلالُهُ رَبّى، وَ مُحَمَّدٌ صَلَّى

امامان تو پرسیدند نترس و در پاسخشان بگو خدا جلّ جلاله پروردگار من است و محمّد صلى

اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ نَبِیّى، وَالاِْسْلامُ دینى، وَالْقُرْآنُ کِتابى، وَالْکَعْبَةُ قِبْلَتى،

الله علیه و آله پیامبرم مى باشد و اسلام دین من است و قرآن کتاب من و کعبه قبله ام

وَاَمیرُالْمُؤْمِنینَ عَلِىُّ بْنُ اَبیطالِب اِمامى، وَالْحَسَنُ بْنُ عَلِىٍّ الْمُجْتَبى

و امیرمؤمنان علىّ بن ابى طالب امام من است و حسن بن على مجتبى

اِمامى، وَالْحُسَیْنُ بْنُ عَلِىٍّ الشَّهیدُ بِکَرْبَلاءَ اِمامى، وَ عَلِىٌّ زَیْنُ الْعابِدینَ

امام من است و حسین بن على که در کربلا شهید شد امام من است و على زین العابدین

اِمامى، وَ مُحَمَّدٌ باقِرُ عِلْمِ النَّبِیّینَ اِمامى، وَ جَعْفَرٌ الصّادِقُ اِمامى،

امام من است و محمّد شکافنده علم پیمبران امام من است و حضرت جعفر صادق امام من است

وَمُوسَى الْکاظِمُ اِمامى، وَ عَلىٌّ الرِّضا اِمامى، وَ مُحَمَّدٌ الْجَوادُ اِمامى،

و موسى کاظم امام من است و على الرضا امام من است و محمّد جواد امام من است

وَعَلِىٌّ الْهادى اِمامى، وَالْحَسَنُ الْعَسْکَرىُّ اِمامى، وَالْحُجَّةُ الْمُنْتَظَرُ

و على الهادى امام من است و حسن العسکرى امام من است و حضرت حجّت منتظر

اِمامى، هؤُلاءِ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْهِمْ اَجْمَعینَ اَئِمَّتى، وَ سادَتى وَقادَتى

امام من است اینان که درودهاى خدا بر همگیشان باد امامان و آقایان و رهبران

وَشُفَعآئى،بِهِمْ اَتَوَلّى،وَمِنْ اَعْدآئِهِمْ اَتَبَرَّءُ فِى الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ،ثُمَّ اعْلَمْ یا

و شفیعان منند که بدیشان دوستى ورزم و از دشمنانشان بیزارى جویم در دنیا و آخرت، وانگه بدان اى

فُلانَ بْنَ فُلان، اَنَّ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعالى نِعْمَ الرَّبُّ، وَ اَنَّ مُحَمَّداً صَلَّى الله

فلان پسر فلان که براستى خداى تبارک و تعالى خوب پروردگارى است و محمّد صلى الله

عَلَیْهِ وَ آلِهِ نِعْمَ الرَّسُولُ، وَ اَنَّ اَمیرَ الْمُؤْمِنینَ عَلِىَّ بْنَ اَبى طالِب،

علیه وآله نیکو رسولى است و امیر مؤمنان على بن ابى طالب

وَاَوْلادَهُ الاْئِمَّةَ الاَْحَدَ عَشَرَ نِعْمَ الاَْئِمَّةُ، وَ اَنَّ ما جآءَ بِهِ مُحَمَّدٌ صَلَّى اللهُ

و فرزندانش امام هاى یازده گانه نیکو امامانى هستند و براستى هرچه را محمّد صلى الله

عَلَیْهِ وَ آلِهِ حَقٌّ، وَ اَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ، وَ سُؤالَ مُنْکَر وَ نَکیر فِى الْقَبْرِ حَقٌّ،

علیه وآله آورده است همگى حق است و مرگ حق است و سؤال نکیر و منکر در قبر حق است

وَالْبَعْثَ حَقٌّ، وَالنُّشُورَ حَقٌّ، وَالصِّراطَ حَقٌّ، وَالْمیزانَ حَقٌّ، وَ تَطایُرَ

و برانگیخته شدن حق است و دوباره زنده شدن حقّ است و صراط حق است و میزان حق است و پراکنده شدن

الْکُتُبِ حَقٌّ، وَالْجَنَّةَ حَقٌّ، وَ النّارَ حَقٌّ، وَ اَنَّ السّاعَةَ آتِیَةٌ لارَیْبَ فیها،

نامه هاى اعمال بر مردم حق است و بهشت حق است و دوزخ حق است و قیامت آمدنى است که شکى در آن نیست

وَاَنَّ اللهَ یَبْعَثُ مَنْ فِى الْقُبُورِ

و خدا برانگیزد هر که در گور است

سپس بگوید:

اَفَهِمْتَ یا فُلانُ.

آیا فهمیدى فلانى

در حدیث آمده است که میّت در جواب مى گوید: بلى فهمیدم. آنگاه بگوید:

ثَبَّتَکَ اللهُ بِالْقَوْلِ

خدایت پابرجا بدارد به گفته

الثّابِتِ، هَداکَ اللهُ اِلى صِراط مُسْتَقیم، عَرَّفَ اللهُ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ اَوْلِیائِکَ فى

پایدار و هدایتت کند خدا به راه راست، آشنایى برقرار کند خدا میان تو و دوستانش در

مُسْتَقَرّ مِنْ رَحْمَتِهِ

جایگاه رحمتش

و در پایان بگوید:

اَللّهُمَّ جافِ الاَْرْضَ عَنْ جَنْبَیْهِ،

خدایا دور کن زمین را از پهلوهایش

وَاصْعَدْ بِرُوحِهِ اِلَیْکَ، وَلَقِّهِ مِنْکَ بُرْهاناً، اَللّهُمَّ عَفْوَکَ عَفْوَکَ

و بالا ببر روح او را بسوى خود و تلقین کن به او از نزد خود برهانى، خدایا گذشتت گذشتت

(و اگر میّت زن است، در همه این موارد ضمیرها را مؤنّث بیاورد).

پس از آن خشت لحد را بچینند و قبر را به صورت مربع مستطیل بسازند و مى توانند به اندازه چهار انگشت از زمین بلند کنند و نشانه اى روى آن بگذارند که شناخته شود و روى قبر آب بپاشند وبعد از پاشیدن آب، کسانى که حاضرند دست ها رابر قبر بگذارند و انگشت ها را باز کرده، در خاک فرو برند و هفت مرتبه سوره «انّا انزلناه» را بخوانند و براى میّت طلب آمرزش کنند.

پس از آن، این دعا را بخوانند:

اَللّـهُمَّ جافِ الاَْرْضَ عَنْ جَنْبَیْهِ، وَ اصْعَدْ اِلَیْکَ رُوحَهُ، وَلَقِّهِ مِنْکَ

خدایا زمین را از پهلوهایش دور کن و روحش را به سوى خودت بالا ببر و از نزد خود

رِضْواناً، وَاَسْکِنْ قَبْرَهُ مِنْ رَحْمَتِکَ ما تُغْنِیهِ بِهِ عَنْ رَحْمَةِ مَنْ سِواکَ.

رضوان و خشنودى را به وى تلقین کن و قبرش را از رحمت خویش آرام گردان به گونه اى که از رحمت غیر تو بى نیاز گردد.

(و اگر میّت زن است، ضمیرها را مؤنث بخوانند)

مستحب است که ولىّ میّت، بعد از آن که مردم برگشتند کنار قبر میّت، نزد سر او بنشیند و با صداى بلند آن تلقین را که ذکر شد، بار دیگر بخواند، که در روایات آمده است، وقتى این تلقین را بخوانند فرشتگان مأمور سؤال بر او آسان مى گیرند.(1)

 


1. مجموعه این دستورات و روایات در زاد المعاد، صفحه 564 - 569 و در رساله هاى توضیح المسائل، در احکام اموات آمده است.
آداب کفن و دفن و نماز امواتنماز لیلة الدّفن (نماز وحشت)
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma