چهل مقاله

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
جلوه حق
2ـ علم هم حجاب است!امروز روز خانقاه سازى و دسته بندى نیست

چیزى که نویسنده را بر نشر این کتاب بیشتر وادار کرد کتابچه اى به نام «چهل مقاله» بود که به وسیله یکى از صوفیهاى صاف یا ناصاف! که به خاطر خوش خدمتى ها مدتى بر کرسى وکالت زمان طاغوت تکیه کرده بود و راستى هم از آن وکیل هاى صد در صد ملى به شمار مى رفت! انتشار یافت.

در این کتاب یک سلسله هتاکى ها نسبت به علماء و بزرگان دین و سخنان دور از منطق و هتک مقدّسات وجود داشت که مایه تأسف افرادى که مطالعه کرده بودند شده بود.

قبلا فکر مى کردم در کتاب حاضر تنها به بحث درباره اشتباهات و مطالب ناموزون چهل مقاله بپردازم، بعداً دیدیم این خود اشتباه است زیرا یک مشت نسبت هاى ناروا ارزش این را ندارد که کتابى در اطراف آن نوشته شود.

لذا تصمیم بر این گرفتم که به یک بحث جامعتر و در عین حال فشرده و مختصر درباره «صوفیگرى» بپردازیم، و با بیانى ساده و روشن، به اتکاء کلمات خود صوفیها تا آنجا که صفحات این کتاب و فکر قاصر من اجازه مى دهد این موضوع مورد بررسى قرار گیرد.

اما بد نیست براى نمونه چند قسمت از کتابچه چهل مقاله را از نظرتان بگذرانم تا به عنوان مشت نمونه خروار، بقیه را خودتان قیاس کنید:

نویسنده چهل مقاله در صفحه 13، از جمله مذاهبى را که نتیجه فعالیت دشمنان دانا یا دوستان نادان معرفى مى کند مذهب (شیخیه) است. ما هم در این عقیده با ایشان موافقیم، ما هم مى گوییم مدارکى در دست است که انگلستان که مهارت خاصى در دین سازى دارد، و طبق منطق «تفرقه بینداز و حکومت کن!» از ساختن این گونه مذاهب در مناطقى که تحت نفوذش قرار داشته کوتاهى نکرده، دست در کار ساختن این مذاهب بوده است. انحراف این دسته هم طورى مسلم است که بنا به اعتراف «حاج محمّد کریم خان» که از رؤساى آنها است: «تمام علماء معاصر او بر فساد مذهب او و استادش سید کاظم رشتى و استاد استادش شیخ احمد احسائى، اتفاق کردند!»

ولى گوش کنید ببینید «میرزا باباى ذهبى» که از أقطاب سلسله اى است که نویسنده چهل مقاله نزد آنها سر سپرده است، درباره شیخ احمد چه مى گوید؟ اینک عین عبارت او از کتاب «طباشیر الحکمة»، صفحه 74:

«... شیخ مشایخ العلم و المعرفة شیخ احمد احسائى روح اللّه روحه الشریف که از افاضل علماء متأخرین حکمت و حدیث و معرفت است، و آن جناب را در فهم احادیث معصومیة و مطالب حکمت اشراقیه طرزى خاص و اصطلاحى جدید است که دخلى به اصطلاح حکماء عرفاء ندارد، اصطلاح خود را از احادیث و عبارات اهل بیت عصمت(علیهم السلام)استنباط کرده!، و علاوه بر تحصیل فنون علم، متابعت عرفاء الهییّن چون تخبة الاولیاء الربانیین و عمدة العرفاء المحققین، نقاوة اولاد سیدالمرسلین، سید قطب الدین محمّد طاب اللّه ثراه، به ریاضات نفسانیه اشتغال نموده به کشف عملى فائض! (فائز) شده، تصانیف شریفه ایشان مانند شرح فوائد، شرح زیارات جامعه و غیره مشهور...» و این تناقض عجیبى است.(1)


1.. شیخ احمد احسائى شاگرد سید محمد... بوده و بیشتر افکار او و سایر بزرگان شیخیّه مأخوذ از صوفیه است. شیخ احمد به جهت بروز دادن بعضى از عقاید خود مورد تکفیر علماى زمان خود گردید و علماى معاصر او، غالباً او را تکفیر کردند یا نسبت انحراف دادند، از جمله شهید ثالث و شیخ جعفر کاشف الغطاو صاحب جواهر و مرجع کل آقا سید مهدى فرزند صاحب ریاض، و شریف العلماء، و ملا محمد جعفر استر آبادى، و صاحب ضوابط صاحب فصول و ملاآقا در بندى و سایر علماى بزرگ عتبات، حتى پسر خودش، شیخ محمد علناً اظهار مخالفت پدر کرد (رجوع شود به کتاب قصص العلماء مرحوم تنکابنى، و کتاب تریاقى فاروقى میرزا محمد حسن شهرستانى، و کتاب هدیة النمله، مرحوم حاج آقا رضا همدانى، و کتاب «نقطة الکاف» ادوارد براون و روضات الجنات در احوال شیخ رجب بررسى، و کتاب «کفایة الموحدین» مرحوم طبرسى).

 

 

 

2ـ علم هم حجاب است!امروز روز خانقاه سازى و دسته بندى نیست
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma