14ـ دعاها

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
استفتائات جلد 3
15ـ دعا نویسى13ـ خرافات

سؤال 1606ـ در برخى روایات پیرامون فضیلت خواندن برخى از دعاها، و تسبیحات حضرت زهرا بعد از نماز، آمده است: «هر کس این دعاها و تسبیحات را بخواند مثل این است که تازه از مادر متولّد شده، و هیچ گناهى ندارد.» نسبت به کرم و بخشندگى خداوند هیچ شکّى ندارم، ولى کسى که گناهان فراوانى دارد، آیا با خواندن این دعاها تمام گناهانش بخشیده مى شود؟ اگر نمازهاى قضاى زیادى داشته باشد، آیا (مثلا) با احیا گرفتن شبهاى قدر، یا خواندن این دعاها، خداوند تمام گناهانش را مى بخشد؟

جواب: این گونه روایات شامل حقّ النّاس نمى شود، آنها باید پرداخته شود. و همچنین شامل گناهانى که حدّ شرعى دارد نمى گردد، بلکه باید حدّ آنها شرعاً اجرا گردد، و شامل گناهانى که جبرانى، مانند قضا و کفّاره دارد نیز نمى شود، چون قضا و کفّاره با این اعمال ساقط نمى گردد، و شمول آن نسبت به بقیّه گناهان، با توجّه به عفو و کرم خداوند، چیز بعیدى نیست.

سؤال 1607ـ در اثناى قرائت دعاهایى همچون دعاى کمیل، ندبه، توسّل و مانند آن، خواننده، یا شرکت کنندگان جملاتى از آن را با خود زمزمه، و حتّى بعضى کلمات دعا را چند بار تکرار مى نمایند، در حالى که در دعا تکرار نشده است. این کار چه حکمى دارد؟ نقل داستان و ذکر مصیبت در وسط دعا چطور؟

جواب: بهتر است دعاها را به همان صورتى که از ائمّه(علیهم السلام) رسیده بخوانند. و اگر قصد عزادارى و ذکر مصیبت دارند، قبل یا پس از اتمام دعا بخوانند. و چیزى از دعا را تکرار نکنند.

سؤال 1608ـ دعاى توسّل در چه شب یا روزى باید خوانده شود؟

جواب: دعاى توسل شب و روز خاصّى ندارد.

سؤال 1609ـ دعاهایى از ائمّه(علیهم السلام)، بخصوص حضرت على(علیه السلام) و امام سجّاد(علیه السلام)، نقل شده که مضمون آن چنین است: «خداوندا! گناهانى که باعث قطع باران، یا تغییر نعمت ها، و نزول بلاها مى شود، ببخش و بیامرز.» یا دعاهایى که از ترس قبر و حساب و صراط سخن مى گوید، و شبیه این مضامین. در حالى که ما عقیده داریم آنان مصون از هر گناهى هستند. این دو مطلب را چگونه مى توان توجیه کرد؟

جواب: این سؤال دو پاسخ دارد; اوّل این که منظور، تشویق مردم، و بعد تعلیم آنان است; یعنى هنگامى که مردم مرتکب معاصى مى شوند، و رحمت الهى قطع مى شود، راه چاره چیست؟ دیگر این که منظور، اشاره به ترک اولى هاست. البتّه ترک اولى به این معنى نیست که کار حرام یا مکروهى انجام شده، بلکه ترک اولى ممکن است مستحبّ باشد، که نسبت به مستحبّ بالاتر، عنوان ترک اولى به خود مى گیرد. شرح این مسأله را در جلد 7 «پیام قرآن» صفحه 103 به بعد آورده ایم.

سؤال 1610ـ فرموده اند: «اگر کسى بخواهد به کمالات معنوى برسد، باید ادعیه و اذکار را مانند دارو بداند، و آن را زیر نظر طبیب روحانى و مجتهد مصرف کند; زیرا ادعیه داراى مراتب روحى است.» آیا صحیح است؟

سؤال 1611ـ آیا کتاب «جامع الدّعوات» سند معتبرى دارد؟

جواب: سند معتبرى ندارد.

سؤال 1612ـ اخیراً در بعضى از محافل «ختم یا على» معمول شده است. نظر مبارک حضرت عالى در این زمینه چیست؟

جواب: شکّى نیست که توسّل به معصومین(علیهم السلام)، مخصوصاً وجود مبارک امیرمؤمنان، على(علیه السلام)، و شفیع قرار دادن آنها در درگاه خداوند متعال، از بهترین عبادات و سبب حلّ مشکلات است. ولى سزاوار است پیروان مکتب اهل بیت به سراغ دعاها وتوسّلاتى بروند که در کتب معتبره از معصومین(علیهم السلام) نقل شده است; مانند دعاى توسّل که علاّمه مجلسى و دیگران آن را از کتب معتبره از ائمّه معصومین(علیهم السلام) نقل کرده اند، و براى برآمدن حاجات بسیار مؤثّر است.

15ـ دعا نویسى13ـ خرافات
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma