3ـ کافر

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
استفتائات جلد 2
6ـ مسکر مایع و انواع الکل2ـ خون

سؤال 33 ـ فتواى شما را درباره طهارت کفّار دیدم، لطفاً در این باره مسائل زیر را توضیح دهید.

الف) آیا این فتوا شامل مشرکین هم مى شود؟

جواب: اگر بتوانید، احتیاط کنید.

ب) آیا مراد از کفّار، تنها افرادى هستند که منکر رسالت و خاتمیّت مى باشند؟ یا منظور افرادى است که با انکار رسالت و خاتمیّت، براى خدا شریک هم قایل باشند؟

جواب: هردو گروه جزء کفّارند.

ج) اگر خوردن دست پخت کافر جایز باشد، آیا گوشت و ماهى که کافر مى پزد را نیز مى توان خورد؟

جواب: اگر ذبیحه اسلامى باشد و ماهى با شرایطش از آب گرفته شده باشد، اشکالى ندارد; ولى تا ضرورتى نباشد پرهیز کنید.

د) اگر کافر پاک است، در این صورت آیا فقط خوردن غذاى آنان جایز است، یا ازدواج با آنان نیز جایز است؟

جواب: ازدواج موقّت با اهل کتاب جایز است و با غیر آنها جایز نیست.

سؤال 34 ـ آیا صابّى ها، که مردم آنها را «صبّى» مى نامند، از اهل کتاب هستند؟

معامله، معاشرت و هم غذا شدن با آنها، یا غذا خوردن از دست آنها، چه حکمى دارد؟

جواب: ثابت نیست که آنها جزء اهل کتاب باشند; ولى روابط حسنه با هر کسى که با اسلام خصومت ندارد کار خوبى است، مخصوصاً اگر سبب تمایل آنها به اسلام شود; امّا خوردن و آشامیدن از دست آنها مشکل است; مگر در موارد ضرورت.

سؤال 35 ـ آیا برنامه هایى که دراویش در خانقاه دارند و با خواندن اشعار بعضى از شعرا و... و یا سر تکان دادن زنها و مردان به شکلى که به حدّ سرگیجه و مستى مى رسند و مى گویند خدا را دیدیم، از نظر اسلام چه حکمى دارد؟

جواب: این برنامه ها مشروع نیست، و ادّعاهاى مزبور خیال و اوهامى بیش نمى باشد.

سؤال 36 ـ عدّه زیادى از اهالى یکى از شهرهاى فارس، از قدیم الایّام به فرقه تصوّف گرویده اند و همواره بر اساس رهنمود اقطاب و بزرگان این مسلک و روش هاى مختصّ خود عمل نموده اند; حقیقت این است که رونق خانقاه در این محل بیش از یک مسجد است و کتاب هایى چون مثنوى مولوى، دیوان حافظ، بوستان و گلستان سعدى، نیز بر قرآن و سایر کتابها برترى دارد، تا این که پس از پیروزى انقلاب اسلامى و اعزام روحانیّون در ماه مبارک رمضان و محرّم الحرام، صحبت از بطلان این مسلک به میان آمد، مستدعى است نظر خود را نسبت به این گروه، که از فرقه شاه نعمت الله ولى مى باشند، اعلام نمایید.

جواب: تمام فرق صوفیّه گرفتار اشتباهات و انحرافاتى هستند و اکنون که به حمدالله اهالى محترم آن منطقه روشن شده اند، لازم است خانقاه را تبدیل به مسجد کنند و همانند سایر مسلمین و شیعیان خالص و مخلص على(علیه السلام) و یازده فرزند معصومش(علیهم السلام)، برنامه هاى دینى را انجام دهند و از گذشته خود توبه کنند.

خداوند همه طرفداران حق را ثابت قدم نگهدارد و توفیق دهد.

سؤال 37 ـ نظر حضرتعالى در مورد عرفانى که قائل به «طریقت»، «وحدت وجود و موجود»، «حلول»، «اتّحاد»، «مهدویّت نوعیّه»، «صلح کل»، «ترک عبادت» و «اتیان محرّمات»(1) مى باشد، چیست؟ با توجّه به این که داشتن این گونه عقاید، مستلزم انکار ضرورى دین مى باشد، آیا این گونه افراد در حکم بقیّه کفّارند؟ و اگر کسى قبلاً در سِلک مسلمان ها بوده ولى بعدها در اثر ارتباط با این فرق، داراى چنین عقایدى شده باشد و عقایدش را هم براى دیگران اظهار کند، آیا چنین کسى در حکم مرتد است؟

جواب: فِرَق صوفیّه عموماً گرفتار انحرافاتى هستند، بعضى بیشتر و بعضى کمتر، کسى که عقاید فوق را داشته باشد، مانند «حلول» و «اتّحاد» و «وحدت موجود» (نه وحدت مفهوم وجود) و «ترک عبادت» و «انکار محرّمات»، به گونه اى که مستلزم انکار توحید یا نبوّت شود در سلک کفّار است و اگر قبلاً مسلمان بوده و سپس به این عقاید معتقد شده، مرتد است و تا آن جا که ممکن است باید در رفع شبهات آنها از طرق منطقى کوشید و اگر ممکن نشد باید از آنها دورى کرد.

سؤال 38 ـ آیا حیواناتى که در علم جانورشناسى جزء خانواده سگ و یا خوک هستند، مانند بعضى از انواع درندگان، حکم سگ و یا خوک را دارند و باید از آنها اجتناب کرد؟

جواب: حکم سگ و خوک را ندارند.

 


1. شرح این اصطلاحات را در کتاب «جلوه حق» مطالعه فرمایید.

6ـ مسکر مایع و انواع الکل2ـ خون
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma