امورى که باید براى آنها وضو گرفت

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
استفتائات جلد 2
مسائل متفرّقه وضواحکام وضو

سؤال 68 ـ هر روزه هزاران اسماى متبرّک پس از استفاده، در قصّابى ها و اغذیه فروشى ها به سطل هاى زباله و مکان هاى ناپاک ریخته و یا زیر دست و پا مى افتد. آیا مسئولان روزنامه ها که این اسماى متبرّکه را چاپ مى کنند مسئول هستند؟ در صورت مسئول بودن، آیا نباید آنها را امر به معروف و نهى از منکر نمود؟

جواب: مسئولین مطبوعات در این زمینه مسئولیّتى ندارند. آنها براى نشر اسلام و مسائل دینى ناچار از این کار هستند و هرگز نباید به این بهانه ها، آیات الهى و روایات و نام خدا را از نظرها محو کرد; ولى مردم در مورد حفظ آنها مسئولیّت دارند. در زمان معصومین(علیهم السلام) اسم خداوند و پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) روى سکّه ها بوده و سبب تعظیم شعائر مى شده و کسى از آن نهى نمى کرده است.

سؤال 69 ـ اگر سکّه ده تومانى که اسم شریف امام رضا(علیه السلام) روى آن نقش بسته است، در دستشویى بیفتد و نتوان آن را بیرون آورد، وظیفه چیست؟

جواب: باید آن دستشویى را تخلیه کنند و سکّه را بیرون آورند، و اگر این کار امکان ندارد، باید آن دستشویى را بسته و در جاى دیگر دستشویى بسازند.

سؤال 70 ـ اگر حیوان حلال گوشتى صفحه اى از قرآن را ببلعد، وظیفه صاحب آن چیست؟ آیا ذبح آن واجب است؟

جواب: اگر طورى جویده باشد که صورت قرآن کاملاً محو شده است وظیفه اى ندارد; ولى اگر اوراق قرآن به حال خود باقى است، باید وقتى که از شکم او بیرون آمد آن را تمیز کنند، ولى ذبح آن حیوان واجب نیست.

سؤال 71 ـ مسّ قرآن توسّط دانش آموزانى که در کلاسهاى قرآن مدرسه شرکت مى کنند، امّا وضوى آنان تمام شرایط را دارا نیست، چه صورتى دارد؟ وظیفه مربّى آنها چیست؟

جواب: وظیفه مربّى ارشاد آنهاست; ولى این امر مانع از شرکت در کلاس قرآن نمى شود.

سؤال 72 ـ تکلیف کسانى که اسماى جلاله و یا آیاتى از قرآن را بر روى بدن خود خالکوبى نموده اند، نسبت به طهارت و جنابت و مسّ بدن بدون وضو چیست؟

جواب: چون هنگام خالکوبى آیات زیر پوست قرار مى گیرد، مسّ آنها اشکالى ندارد; ولى اگر بتوانند بدون عسر و حرج آنها را پاک کنند، احتیاط واجب آن است که آن را پاک کنند.

سؤال 73 ـ به موجب فتاواى کلیّه علماى اعلام و آیات عظام لمس و تماسّ بدن با خطّ قرآن براى کسى که وضو نداشته باشد حرام است، آیا این فتوا بین مؤمنین و قرآن فاصله ایجاد نمى کند؟ آیا بنده مؤمنِ متعبّدِ تارک الکبایر به علّت نداشتن وضو از لمس قرآن ممنوع است، در حالى که بنده عاصى به علّت داشتن وضو مى تواند قرآن را لمس کند؟ آیا وضو، بنده عاصى را جزء مطهّرون و مؤمن را خارج از آن قرار مى دهد؟

جواب: دست زدن به جلد و کاغذ قرآن براى کسانى که وضو ندارند اشکالى ندارد، فقط دست روى خط قرآن نباید بگذارند، خواندن قرآن نیز با وضو و بىوضو هر دو ثواب دارد، هرچند با وضو بهتر است، بچّه ها را نیز نباید از دست زدن به قرآن نهى کرد; بلکه باید آنها را به قرآن آشنا کنید; حتّى اگر دست روى خطوط قرآن بگذارند براى بچّه هاى نابالغ اشکالى ندارد; امّا باید به آنها توجّه داد که احترام قرآن را حفظ کنند.

سؤال 74 ـ در صورتى که خطوط قرآن، یا صفحه اى از آن، در اثر آفتاب و یا باران از بین رفته و قابل خواندن نباشد و فقط مقدارى از سیاهى خطوط معلوم باشد، آیا در موقع لمس و مسّ آن، حکم قرآن جارى مى شود؟

جواب: این سیاهى حکم قرآن را ندارد.

سؤال 75 ـ دست زدن به آرم جمهورى اسلامى ایران به صورت مستقیم، یا در مکان در نظر گرفته شده براى آرم، مثل اسکناس، چه حکمى دارد؟

جواب: اشکال ندارد، هرچند احتیاط بهتر است.

سؤال 76 ـ اسامى متبرّکه، اعم از اسماء اللّه و اسماى ائمّه اطهار(علیهم السلام)، که زیر دست و پا مى افتد چه حکمى دارد؟ و جهت رفع این مشکل چه راه حلّى پیشنهاد مى شود؟

جواب: احترام آنها باید حفظ شود; بهترین راه همان است که در بعضى از مراکز انتخاب شده است، که ظرف یا محلّى براى نگهدارى این گونه اسما و کلمات در نظر گرفته شود و بعد از چند مدّت محتواى آن را، یا در گوشه اى از بیابان دفن مى کنند، یا در رودخانه اى مى ریزند، و یا به مراکزى مى دهند که آنها را خمیر کرده، براى کارتن از آن استفاده مى کنند.

سؤال 77 ـ خالکوبى اسامى ائمّه(علیهم السلام) در قسمتى از بدن، اگر از روى ارادت قلبى ـ نه به منظور دیگر ـ باشد چه حکمى دارد؟

جواب: احتیاط واجب آن است که این کار را ترک کنند.

سؤال 78 ـ آیا کوبیدن خال سوزنى براى شخص خالکوب و شخصى که خالکوبى شده جایز است؟

جواب: خالهاى معمولى اشکال ندارد; ولى اگر بیش از حد باشد و موجب آزار بدن شود; یا اسامى مقدّسه معصومین خالکوبى شود اشکال دارد.

سؤال 79 ـ آیا در غسل و وضو خال سوزنى مانع رسیدن آب به نقاط خالکوبى شده مى گردد؟

جواب: مانع نیست.

سؤال 80 ـ اگر خالکوبى جایز نیست، کسى که خالکوبى کرده، چگونه آنها را از بین ببرد؟

جواب: در مواردى که خالکوبى جایز است، از بین بردن آن لزومى ندارد و در مواردى که جایز نیست، چنانچه بتواند با کمک پزشک، بدون صدمه دیدن بدن از بین ببرد اقدام مى کند; در غیر این صورت وظیفه اى ندارد; ولى احتیاط آن است که تا مى تواند وضو داشته باشد.

مسائل متفرّقه وضواحکام وضو
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma