سؤال 455 ـ اعتکاف در حیاط مسجد چه حکمى دارد؟
جواب: اعتکاف در شبستان و سرداب و صحن مسجد جایز است; مگر در مواردى که جزء مسجد نیست، یا ظاهر حال چنین باشد، و در موارد شکّ حکم مسجد بر آنها جارى نمى شود.
سؤال 456 ـ آیا اعتکاف در غیر مساجد جامع، مثل نمازخانه دانشگاه ها، به امید مطلوبیّت اشکال دارد؟ در صورت صحّت، آیا احکام اعتکاف، از قبیل ترک محرّمات، جارى مى شود؟
جواب: اعتکاف باید فقط در مساجد جامع باشد; و منظور از مسجد جامع، مسجدى است که قشرهاى مختلف شهر در آن شرکت مى کنند، و از اعتکاف در سایر مساجد و نمازخانه ها خوددارى شود.
سؤال 457 ـ اعتکاف در مساجد دانشگاههاى سراسر کشور چه حکمى دارد؟
جواب: در صورتى که گروه هاى خارج از دانشگاه هم براى اقامه نماز از جاهاى مختلف به مسجد دانشگاه مى آیند، اعتکاف در آن جایز است.
سؤال 458 ـ آیا مى توان نذر کرد که در شهر خاصّى معتکف شد؟
جواب: مانعى ندارد.
سؤال 459 ـ اگر در شهرى مسجد جامع متعدّد باشد، تکلیف چیست؟
جواب: در تمام مساجد جامع شهر مى توان اعتکاف کرد.
سؤال 460 ـ آیا اعتکاف در زیرزمین مسجد جمکران، که از آن جهت نمازهاى یومیّه و نماز آقا امام زمان(عجّل اللّه تعالى فرجه الشّریف) استفاده مى شود (البتّه به صورت مرتّب نماز جماعت ندارد)، جایز است؟
جواب: اشکال ندارد.
سؤال 461 ـ اگر اعتکاف در زیرزمین مسجد جمکران جایز باشد، در صورتى که بین طبقه پایین و بالا درِ ورودى باشد، آیا مى توان اعمال را در طبقه بالا و خواب و استراحت را در طبقه پایین انجام داد، یا هر دو عمل باید در یک مکان باشد؟
جواب: اشکال ندارد.
سؤال 462 ـ آیا در اعتکاف، وحدت مسجد شرط است؟ اگر دو مسجد به هم پیوسته و متّصل باشد چطور؟
جواب: بهتر است که تمام مدّت اعتکاف در یک مسجد باشد; ولى در دو مسجد متّصل به هم نیز مانعى ندارد.
سؤال 463 ـ اعتکاف در مکانهایى که شک داریم جزء مسجد است (مثل بام، سرداب و مقدارى که به مسجد افزوده شده)، چه حکمى دارد؟
جواب: آنچه مشکوک است، حکم مسجد را ندارد و اعتکاف در آن جایز نیست; ولى اگر مسجد، یعنى محلّ نمازگزاران را توسعه دهند، جزء مسجد محسوب مى شود.
سؤال 464 ـ اگر محلّ خاصّى از مسجد را براى اعتکاف خود معیّن نماید، آیا لازم است خود را مقیّد به آن نماید؟
جواب: متعیّن نمى شود.
سؤال 465 ـ آیا محوّطه اطراف مسجد جمکران، که به عنوان حیاط از آن استفاده مى شود، حکم مسجد را دارد؟
جواب: ظاهراً حیاط این مسجد جزء مسجد نیست.
سؤال 466 ـ آیا صرف غذا در سالن نهارخورى، که در محوّطه مسجد است، براى معتکفین جایز است؟ با توجّه به این که صرف غذا در مسجد با مشکلاتى همراه است.
جواب: پاسخ این سؤال متوقّف بر سؤال قبل است; ولى اگر صرف غذا در داخل شبستان ها ایجاد مشکلاتى کند معتکفین مى توانند به حکم ضرورت غذا را در صحن مسجد صرف کنند.