5ـ قمار

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
استفتائات جلد 2
6ـ شطرنج4ـ خرید و فروش پول، چک، سفته و ارزهاى خارجى

سؤال 727 ـ چند تیم والیبال، یا فوتبال، یا غیر آن، مبالغى وجه نقد در بین خود جمع آورى نموده و پس از مسابقه آن را به تیم برنده اختصاص مى دهند، آیا این کار جایز است؟

جواب: حرام است، و نوعى قمار محسوب مى شود; ولى اصل این ورزشها بدون برد و باخت اشکالى ندارد.

سؤال 728 ـ جوایزى که در مسابقه هاى علمى و فرهنگى و غیره به قید قرعه به اسم افراد در مى آید، از لحاظ شرعى چه حکمى دارد؟

جواب: در صورتى که شرکت کنندگان پولى به حساب برگزار کنندگان مسابقه نریخته باشند اشکالى ندارد، در غیر این صورت مشکل است.

سؤال 729 ـ شرکت در اعانه ملّى، یا قرعه کشیهایى که در کشورهاى خارجى انجام مى شود (مثل بلیط بخت آزمایى که در سابق در ایران بود) و غالباً افراد شرکت کننده با میل خود شرکت نموده و پولى را پرداخت مى نمایند، و بعضى افراد به پول هاى هنگفتى مى رسند چه حکمى دارد؟ و اگر کسى برنده شود آیا استفاده از پول آن جایز است؟

جواب: بخت آزمایى و مانند آن حکم قمار را دارد و اگر کسى چنین پولى را گرفته و صاحبان آن را نمى شناسد به فقراى مسلمان بدهد.

سؤال 730 ـ اگر شخصى دیگران را وادار کند که با او شرط بندى کنند و اتّفاقاً در این شرط بندى ببازد، آیا گرفتن وجه یا هر چیز مقرّر در این شرط، جایز است؟ اگر شرط در مورد مسأله علمى باشد و قرار بگذارند که هر یک از طرف هاى شرط در صورت مغلوب شدن یک کتاب براى کتابخانه مسجد بخرد، یا مقدار معیّنى پول یا چیز دیگر به کتابخانه یا به مکان عامّ المنفعه اى بدهد چطور؟

جواب: این برد و باخت ها و شرط ها در هر صورت جایز نیست.

سؤال 731 ـ اخیراً سازمان بهزیستى اوراقى به عنوان «ارمغان بهزیستى» در معرض فروش مى گذارد، در آن اوراق چند سؤال بهداشتى مطرح مى نماید که اگر خریدار اوراق به آنها پاسخ صحیح بدهد، به قید قرعه جوایزى دریافت مى نماید، در غیر این صورت وجه پرداختى به نفع دولت ضبط مى شود، بعضى بنگاههاى خصوصى نیز به همین عنوان و با توجّه به علاقه شدید جوانان به ورزش فوتبال اوراقى را در معرض فروش قرار داده و از خریداران مى خواهند که نتیجه مسابقات بین تیم هاى ورزشى را پیشگویى نمایند، و به کسانى که صحیح ترین پاسخ را بدهند، جایزه نقدى اعطا مى کنند، از آن جا که شرعاً شرط بندى منع گردیده، مگر در موارد خاص، آیا موارد مذکور که اوّلى با انگیزه آموزش بهداشت و دوّمى به منظور تشویق جوانان و توجّه به ورزش و گرم نگه داشتن بازار مسابقات ورزشى صورت مى گیرد، از مصادیق «سَبْق» تلقّى مى گردد؟ یا به علّت برنده شدن بعضى و بازنده شدن دیگران از مصادیق شرط بندى حرام است؟

جواب: این گونه کارها نوعى شرط بندى حرام است و جایز نیست; ولى در مواردى مثل بهزیستى اگر نیّت شرکت کنندگان کمک بلاعوض به این سازمانها بوده و نیّت شرط بندى در آن نباشد و جوایز آن صرفاً براى تشویق باشد حلال است; ولى ظاهراً آنچه فعلاً جریان دارد به این صورت نیست و بسیارى از مردم به شرط جایزه شرکت مى کنند.

سؤال 732 ـ آیا بازى بوکس جایز است؟ مسابقات فوتبال که موجب مغلوب شدن طرف دیگر مى شود چه حکمى دارد؟ آیا تعیین جایزه از طرفین، یا گروه، یا شخص سوّمى اشکال دارد؟

جواب: بازى بوکس از بازى هاى خطرناک است و اشکال دارد; ولى فوتبال و مانند آن اشکالى ندارد; امّا شرط بندى از سوى طرفین، یا از طرف شخص ثالث جایز نیست; ولى دادن جایزه بدون قرارداد با کسى بى مانع است.

جواب: بازى با آلات قمار، هرچند بدون برد و باخت باشد، اشکال دارد و خرید و فروش و نگهدارى آلات قمار حرام است.

6ـ شطرنج4ـ خرید و فروش پول، چک، سفته و ارزهاى خارجى
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma