1. آیا سیر تکاملى انسان با مسأله خاتمیت سازگار است؟

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
پیام قرآن جلد 08
2. آیا قوانین ثابت با نیازهاى متغیر انسان ها مى سازد؟خاتمیت در روایات اسلامى

نخستین سؤالى که در این بحث مطرح مى شود این است که مگر جامعه بشرى ممکن است متوقف شود؟ مگر سیر تکاملى انسان حد و مرزى دارد؟ مگر با چشم خود نمى بینیم که انسان هاى امروز در مرحله اى بالاتر از علم و دانش و فرهنگ نسبت به گذشته قرار دارند؟

با این حال چگونه ممکن است دفتر نبوّت به کلى بسته شود و انسان در این سیر تکاملیش از رهبرى پیامبران تازه اى محروم گردد؟

پاسخ

پاسخ این سؤال با توجه به یک نکته روشن مى شود و آن این که: گاه انسان به مرحله اى از بلوغ فکرى و فرهنگى مى رسد که مى تواند با استفاده مستمر از اصول و تعلیماتى که نبى خاتم بطور جامع در اختیار او گذارده راه را ادامه دهد بى آن که احتیاج به شریعت تازه اى داشته باشد.

این درست به آن مى ماند که انسان در مقاطع مختلف تحصیلى، درهر سطحى نیاز به معلم و مربى جدیدى دارد تا دوران هاى مختلف را بگذراند اما هنگامى که به مرحله دکترا رسید و مجتهد و صاحب نظر در علم یا علوم مختلفى گردید در اینجا دیگر به تحصیلات خود نزد استاد جدید ادامه نمى دهد; بلکه به اتکاء آنچه از محضر اساتید پیشین و مخصوصاً استاد اخیر دریافته، به بحث و تحقیق و مطالعه و بررسى مى پردازد و مسیر تکامل خود را ادامه مى دهد، و به تعبیر دیگر نیازها و مشکلات راه را با آن اصول کلى که از آخرین استاد در دست دارد حل مى کند; بنابراین لزومى ندارد که با گذشت زمان همواره دین و آیین تازه اى پا به عرصه وجود بگذارد. (دقت کنید).

به تعبیر دیگر انبیاى پیشین براى این که انسان بتواند در این راه پر نشیب و فرازى که به سوى تکامل دارد پیش برود، هر کدام قسمتى از نقشه این مسیر را در اختیار او گذارده اند تا این شایستگى را پیدا کند که نقشه کلى و جامع تمام راه به وسیله آخرین پیامبر(صلى الله علیه وآله) از سوى خداوند بزرگ در اختیار او قرار گیرد.

بدیهى است با دریافت نقشه کلى و جامع نیازى به نقشه دیگر نخواهد بود و این در حقیقت بیان همان تعبیرى است که در روایات خاتمیت آمده و پیامبر اسلام را آخرین آجُر یا گذارنده آخرین آجر کاخ زیبا و مستحکم رسالت شمرده است.

اینها همه در مورد عدم نیاز به دین و آیین جدید است، اما مسأله رهبرى و امامت که همان نظارت کلى بر اجراى این اصول و قوانین و دستگیرى از واماندگان در راه مى باشد، مسأله دیگرى است که انسان هیچ وقت از آن بى نیاز نخواهد بود، به همین دلیل پایان یافتن سلسله نبوت هرگز به معناى پایان یافتن سلسله امامت نیست، چرا که تبیین و توضیح این اصول و عینیت بخشیدن و تحقق خارجى آنها بدون استفاده از وجود یک رهبر معصوم الهى ممکن نیست.

 

 

2. آیا قوانین ثابت با نیازهاى متغیر انسان ها مى سازد؟خاتمیت در روایات اسلامى
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma