این جنجال تازه نیست!

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
معراج، شقّ القمر، عبادت در قطبین
معراج پیامبر از نظر علوم اما اهل تسنن

نکته قابل توجهى که باید مورد دقت قرار گیرد این است که اگر احادیث و روایات معراج را در کتب شیعه و سنى به دقت مطالعه کنیم مى بینیم از همان عصر پیغمبر صلى اللّه علیه و آله سر و صداى زیادى در مورد مسئله معراج بوده است، هنگامى که پیامبر ماجراى معراج را براى مردم شرح داد دشمنان با شدت تمام در مقام انکار برآمدند و آن را وسیله اى براى کوبیدن اسلام و تبلیغ بر ضد پیغمبر «ص» دانستند تا آنجا که بعضى از «تازه مسلمانها» از عقیده خود برگشتند. پیامبر «ص» ناگزیر تمام نشانه هاى بیت المقدس را که تا آن زمان نرفته بود با همه جزئیات براى آنها تشریح نمود و مورد اعجاب همه واقع گردید.

از مجموع این گفتگوها برمى آید که «اولا» موضوع معراج، موضوع یک خواب نبوده، والا این همه سرو صدا و جرو بحث نداشت، و «ثانیاً» افرادى مانند عایشه و حسن بصرى که بعد از زمان پیغمبر مسئله خواب و معراج روحانى را پیش کشیدند ظاهراً جنبه سیاسى داشته و به گمان خود مى خواسته اند سر و صداى تبلیغات مخالفین را که تا آن زمان نیز ادامه داشت در چنین مسئله اى که باور کردن آن براى همه کار آسانى نبود، بخوابانند.

در پایان این بحث یادآورى یک نکته به منظور روشن ساختن سیر تاریخى این مسئله در میان مسلمین از نظر روایات و طرز تفکر دانشمندان اسلام لازم به نظر مى رسد و آن این که: «طبرسى» مفسر بزرگ اسلامى در کتاب تفسیر خود «مجمع البیان» مى گوید: «احادیثى که در موضوع معراج نقل شده است چهار دسته است:

1- روایاتى که به حکم تواتر قطعى است (مانند اصل موضوع معراج).

2- احادیثى که قبول آنها هیچ گونه مانع عقلى و نقلى ندارد (مانند مشاهده بسیارى از آیات عظمت خداوند در آسمانها).

3- روایاتى که ظاهر آن زننده است ولى مى توان آنها را توجیه و تفسیر نمود.

4- روایاتى که مشتمل بر یک سلسله امور نامعقول و باطل مى باشد، و وضع آنها گواه روشنى بر ساختگى بودن آنها است».

همانطور که این دانشمند بزرگ تصریح نموده قبول مسئله معراج به این معنى نیست که هر خبرى در هر کتابى در این زمینه نقل شده آن را بپذیریم یا تأیید کنیم، زیرا متأسفانه مسئله معراج مانند بسیارى از مسائل دیگر از دستبرد جاعلان حدیث مصون نمانده، و پیرایه هاى فراوانى به آن بسته اند، باید به کمک مدارک عقلى و نقلى روشنى که در دست است این احادیث را صرافى نمود و درست و نادرست آن را از هم جدا کرد.

این بود خلاصه بحث درباره مسئله معراج از نظر «ادله نقلى».

 

 

معراج پیامبر از نظر علوم اما اهل تسنن
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma