1. حکم ازدواج

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 
احکام خانواده در پرتو فقه اسلامى
4. اختلاط در بازیگرى2. سّن ازدواج

سؤال 164. آیا ازدواج واجب است؟

جواب: ازدواج از مستحبّات مؤکد است; مگر در مواردى که انسان بترسد که اگر آن را ترک کند به گناه مى افتد، که در این صورت واجب مى شود.

سؤال 165. در توضیح المسائل حضرت عالى آمده: «کسى که به خاطر ازدواج نکردن به گناه مى افتد، واجب است ازدواج نماید.» لطفاً بفرمایید:

الف) آیا منظور از گناه فقط زناست، یا چشم چرانى، خود نمایى زن، عشوه و ناز زن براى مرد نامحرم، و مانند آن را نیز شامل مى شود؟

جواب: شامل تمام این گناهان مى شود.

ب) منظور از عبارت «به خاطر ازدواج نکردن به گناه مى افتد» کدام یک از این دو حالت زیر است؟

اوّل: اگر به خاطر ازدواج نکردن مرتکب گناه شد، بعد از آن ازدواج بر او واجب مى شود.

دوم: وقتى به خاطر ازدواج نکردن میل شدیدى به گناه پیدا کرد، قبل از ارتکاب گناه ازدواج بر او واجب مى شود.

جواب: منظور احتمال دوم است.

ج) آیا حکم مذکور اعم از دائم و موقّت است، یا فقط منظور ازدواج دائم است؟

جواب: فرق نمى کند.

سؤال 166. همان گونه که مى دانید روز به روز فاصله بین بلوغ جنسى و سنّ ازدواج، رو به افزایش است و اکنون به حدود 12 الى 13 سال رسیده است (چه در مورد دختران و چه در مورد پسران); این مسأله باعث شده که روابط پنهانى و نامشروع دختران و پسران از اصلى ترین مشکلات جوانان به حساب آید. در این رابطه ها حرمت شرعى 100% است و گاهى آثار و تبعات اجتماعى و روانى نیز به دنبال دارد. حال سؤال این است که با توجّه به خوددارى جوانان از ازدواج (به دلیل مشکلاتى مانند تحصیل، شغل و مسکن) و سود نبخشیدن تفریحاتى مانند ورزش، و غیره و همچنین نپذیرفتن ریاضت و رهبانیت در طیّ این دوران (و بلکه ناممکن بودن آن در بعضى اوقات) و از همه مهمتر روا نبودن سکوت در مقابل این همه خلاف شرع و اثراتى که از بُعد معنوى و عبودى بر روح و جان جوانان مى گذارد لطفاً بفرمایید: آیا دعوت عمومى دختران و پسرانى که داراى روابط نامشروع هستند و به ادامه آن اصرار مىورزند، با حفظ همان میزان رابطه، به ازدواج غیر دائم، با اذن ولى یا بدون اذن ولیّ، صحیح است؟ آیا این عمل اخراج از حرام به حلال نیست، که در برخى روایات ابواب متعه به آن اشاره شده است؟

جواب: دعوت به سوى این رابطه ظاهراً مشروع، مفاسد زیادى در بر دارد و تجربه نشان داده که غریزه سرکش جنسى هرگز آنها را در یک مرحله محدود نمى کند; بلکه غالباً به مراحل دیگر مى کشاند که سبب مشکلات عظیم براى جامعه مى گردد. به علاوه چون این گونه ارتباط ها مسئولیت و تقید خاصّى همراه ندارد، در یک نفر محدود نمى شود و ممکن است یک فرد با چند نفر نیز رابطه برقرار کند که مفاسد آن بر کسى مخفى نیست. بنابراین، از چنین روشى در شرایط فعلى جامعه ما باید صرف نظر کرد و به طرق دیگر، از جمله تشویق به ازدواجهاى ساده، ازدواجهایى در حدّ عقد بدون عروسى و همچنین مبارزه با عوامل تحریک کننده اقدام شود، که اگر این عوامل کم شود مسأله بسیار محدودتر خواهد شد. تشویق به سرگرمى هاى سالم مانند ورزش و غیر آن نیز سهمى در کنترل این امر دارد، منتها باید جوانان را تشویق کرد در ورزش از لباسهاى مناسب استفاده کنند، تا نتیجه معکوس ندهد.

 

4. اختلاط در بازیگرى2. سّن ازدواج
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma