3 حق آمیزش، تمکین

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 
احکام خانواده در پرتو فقه اسلامى
4. موارد استثنا4 نشوز

سؤال 520. آیا مى تواند براى مدت طولانى از نزدیکى با همسر خود اجتناب کند؟

جواب: مرد نمى تواند بیش از چهار ماه، نزدیکى با همسر دائمى خود را ترک کند، بلکه اگر زن جوان باشد و در این مدّت بیم آن برود که به گناه بیفتد احتیاط واجب آن است که طورى رفتار کند که او به گناه نیفتد.

سؤال 521. با توجّه به سؤال بالا، چنانچه زنى جوان نباشد، ولى اگر شوهر به آمیزش یکبار در چهار ماه اکتفا کند بیم گناه بر او مى رود، در این صورت مرد در برابر او چه وظیفه اى دارد؟

جواب: احتیاط واجب آن است ترتیبى بدهد که او آلوده گناه نشود.

سؤال 522. مرد مى تواند زن دائمى خود را طورى ترک کند که نه مانند زن شوهردار باشد و نه بى شوهر؟

جواب: مرد حق ندارد چنین کارى را انجام دهد ; ولى واجب نیست هر چهار شب یک شب نزد او بماند، امّا اگر همسرهاى متعدّد دارد باید در میان آنها از این جهت با عدالت رفتار نماید.

سؤال 523. آیا شوهر حق دارد بدون رضایت همسرش از انزال نطفه خوددارى نمود، و به آمیزش تنها قناعت کند؟

جواب: مانعى ندارد; ولى در موردِ آمیزشِ واجب، بدون رضایت همسر نمى تواند این کار را انجام دهد.

سؤال 524. آیا زن حق دارد از شوهر بخواهد که به جاى آمیزش واجب (هر چهار ماه یکبار) از راه هاى دیگر او را ارضا کند؟

جواب: در صورتى که طرفین راضى شوند مانعى ندارد.

سؤال 525. اگر شخصى دو همسر داشته باشد، آیا لازم است یک شب را نزدِ یکى، و شب بعد را نزد دیگرى باشد؟ یا از هر چهار شب باید یک شب را نزد هر یک از آنها باشد، و دو شب دیگر را آزاد است؟

جواب: از هر چهار شب واجب است یک شب را نزد هر یک از آنها باشد، و دو شب دیگر را مختار است، هر چند بهتر آن است که در میان آنها مساوات قائل شود.

سؤال 526. آیا در عقد نکاح دائم مى توان شرط کرد نزدیکى زن و مرد صورت نگیرد؟

جواب: در عقد دائم خالى از اشکال نیست.

سؤال 527. اگر زوجه مدّعى تمکین تعلیقى باشد و زوج اظهار نماید که همسرش اهل تمکین حتّى در صورت دریافت مهر نیست و قراینى هم در حدّ افاده احتمال بر صحّت اظهارات زوج وجود داشته باشد آیا به صرف ادّعاى زوجه، شوهر ملزم به پرداخت نفقه مى گردد و یا این که از طریق اقامه بینه و یمین فصل خصومت مى شود؟ چه کسى مدعى و یا منکر شناخته مى شود؟

جواب: هرگاه ظاهر حال زوجه اى که نزد مرد زندگى مى کند تمکین مى باشد و شوهر ادعاى خلاف آن را کند باید ثابت نماید و اگر ظاهر حال عکس آن باشد ادّعاى زوج مقبول است.

سؤال 528. آیا زن مى تواند به دلیل آن که: شوهر به من تهمت زده اى و یا آبروى

مرا پیش دوستان و نزدیکانم با سخنان تهمت آمیز برده خود را بر شوهر رسمى و شرعى خود حرام کند و با دیدنش در حجاب شود و از او تمکین عام و خاص نکند؟ اگر چه شوهر بارها به پاکى او اعتراف و از او به نحوى دلجویى کرده باشد؟

جواب: زن حق ندارد با این عذرها ازتمکین خوددارى کند و اگرشوهر به او تهمت زده، باید نزد حاکم شرع برود و مجازات او را بخواهد، مگر این که زن او را ببخشد.

سؤال 529. آیا وظیفه زن مسلمان صرفاً تمکین است؟ اگر چنین است، نگهدارى از فرزندان، نظافت منزل، شستشوى ظروف و البسه، پخت و پز، وظیفه کیست؟ تقسیم کارى که رسول الله(صلى الله علیه وآله) بین دختر گرامى و داماد عزیزش انجام داد(1)، که کار بیرون منزل را به على، و کار درون منزل را به زهرا واگذار کرد، به چه معنایى است؟ اگر فلسفه ازدواج فقط رفع شهوت است، آیا بهتر نیست مرد با هزینه اى کمتر از آوردن زن به خانه به عنوان موجودى پر خرج، شهوتش را بیرون خانه به طریق شرعى (صیغه) رفع کند؟ اگر وظیفه زن صرفاً تمکین است، چرا مرد مخارج عروسى، خورد و خوراک، لباس، وسائل رفاهى، پزشکى، درمانى، مهریه، شیربها و مانند آن را برگردن مى گیرد؟ بهتر نیست مجرّد و بى مسؤولیت به کار و عبادت و زندگى خود بپردازد، نه دغدغه خاطرى، نه دل بستگى، نه ترس از دست دادنى، نه جنگ اعصابى، و نه نگرانى هاى دیگر. لطفاً نظرتان را به طور صریح در این زمینه بیان فرمایید:

جواب: هدف از ازدواج، همان گونه که قرآن مى گوید، آن است که زن و مرد در کنار یکدیگر زندگى آرامى داشته باشند (لتسکنوا الیها)(2) و این هدف بدون زندگى مشترک حاصل نمى شود. و زندگى توأم با تجرّد موجب بدبختى وانواع مشکلات و بیمارى هاست، ولى زن نباید به صورت برده مرد درآید. و اگر کارهاى خانه را انجام مى دهد، باید با میل و رضایتش باشد. البتّه تقسیم کار بر اساس رضایت طرفین کار بسیار خوبى است.

سؤال 530. در صورت امتناع مرد از پرداخت نفقه، عدم تمکین زن، چه حکمى دارد؟

جواب: احتیاط واجب آن است که زن از تمکین خوددارى نکند; ولى مى تواند با اجازه حاکم شرع از اموال او به مقدار نفقه خود بردارد.


1 . وسائل الشیعة، ج 14، ابواب مقدمات النکاح، باب 89، ح 1.
2 . سوره روم، آیه 21 .

 

4. موارد استثنا4 نشوز
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma