سؤال 548. در صورت اختلاف زوجین در مقدار و وصف مهریه، قول کدام یک مقدّم مى شود؟ اگر هیچ کدام دلیلى جهت ادّعاى خود نداشته باشند چطور؟
جواب: چنانچه زوج مدّعى مقدار کمتر است، قول او پذیرفته مى شود، مگر این که دلیلى بر خلاف آن اقامه شود.
سؤال 549. در بعضى ازدواج ها مهریه هاى سنگینى در نظر گرفته مى شود، که عندالمطالبه نیز مى باشد، در حالى که مرد 500 هزار تومان هم پول ندارد. ولى براى این که ازدواج سر بگیرد، مثلاً 20 میلیون تومان مهرِ پیشنهادى را مى پذیرد، و شاید در طول عمر خود به این مبلغ دست نیابد، و از اوّل نیز محرز است که در صورت مطالبه، قادر بر پرداخت چنین مهریه اى نخواهد بود. این نوع ازدواج ها شرعاً چه حکمى دارد؟
جواب: این گونه مهریه ها با چنان قرائنى که ذکر شد، جدّى نیست. و جمله عندالمطالبه را باید حمل بر عندالقدره و الاستطاعه کرد. بنابراین، به اجرا گذاشتن این گونه مهریه ها در صورت عدم قدرت جایز نمى باشد.
سؤال 550. برادر این جانب ده سال پیش (سال 64) ازدواج نمود و بابت مهریه در عقدنامه چنین نوشته شده است: یک جلد کلام اللّه مجید به هدیه پنج هزار ریال به انضمام یکصد و ده کیلوگرم نمک طعام به ارزش چهار هزار ریال و یک صد گرم ابریشم خالص سبز به ارزش یک هزار ریال و دویست و بیست و پنج گرم طلاى خوب و معمول بازار به ارزش فعلى نهصد هزار ریال و تعداد هفتصد (700) سکه طلاى بهار آزادى به ارزش فعلى بیست و چهار میلیون و پانصد هزار ریال که جمعاً بیست و پنج میلیون و چهارصد و ده هزار ریال مى شود. به طورى که ملاحظه مى فرمایید مهریه فوق تماماً به پول تبدیل گردیده است و قصد و نیت زوج در زمان عقد همان مبلغ ذکر شده بوده است که توسط عاقد قرائت گردیده و مورد توافق و امضا قرار گرفته است اکنون زن مهریه خود را بر اساس قیمت روز طلب مى نماید آیا حقّ با زن است یا شوهر؟
جواب: اگر موقع اجراى صیغه عبارت به همین صورت خوانده شده و قیمت هر یک از این امور بیان شده است مهریه واقعى همان مبلغ ذکر شده مى باشد ولى اگر به طور یقین ثابت شود که شوهر قصد قیمت داشته و زن قصد سکه نه قیمت، مهریه مذکور باطل مى شود و باید مهرالمثل داده شود.