4 اهداف عقد موقّت

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
احکام خانواده در پرتو فقه اسلامى
5 شرایط عقد موقّت3 احکام عقد موقّت

سؤال 616. اگر شخصى با ترک ازدواج به حرام بیفتد و امکان ازدواج دائم را ندارد ولى ازدواج موقّت برایش امکان پذیر است چه وظیفه اى دارد؟

جواب: وظیفه او ازدواج موقّت است.

سؤال 617. یکى از مسلّمات اسلام استحباب امر ازدواج است، و بر هر جوانى که در گناه مى افتد واجب است به این امر مقدّس اقدام نماید. امّا امروزه شرایط ازدواج براى قشر وسیعى از جوانان به علل مختلف، از قبیل تحصیل، عدم بضاعت مالى، و پاره اى مشکلات دیگر مهیا نیست، و نمى توانند ازدواج کنند. از طرفى ترویج و اشاعه فساد اخلاقى در جامعه سبب شده جوانان به سختى خود را از گناهان بصرى و سمعى و جسمى حفظ کنند، و گاه دچار ناراحتى هاى روحى و روانى شده، و گاه به گناهان زنا و لواط و مانند آن آلوده مى گردند. حال سؤال بنده این است که با فرض مذکور:

الف) ازدواج موقّت براى جوانان مجرّد به منظور جلوگیرى از آلودگى به گناهان چه حکمى دارد؟

ب) شیوع و ترویج متعه در جامعه و بین جوانانى که در گناه مى افتند، یا مرتکب معاصى مى شوند، چه حکمى دارد؟

ج) این امر (متعه) براى قشر تحصیل کرده، مخصوصاً طلاّب مجرّد، چه حکمى دارد؟

د) آیا راه حلّ مناسبى براى حلّ مشکلات ازدواج جوانان دارید؟

جواب: نکاح موقّت به یقین یک سنّت اسلامى است; ولى اگر امروز تحت برنامه حساب شده اى قرار نگیرد منشأ مفاسد زیادى خواهد شد.

سؤال 618. اگر ازدواج موقّت به قصد محرم شدن نزدیکان آن دختر باشد جایز است؟

جواب: ازدواج موقّت هر چند براى لذّت بردن هم نباشد بلکه به قصد محرم شدن نزدیکان آن دختر باشد جایز است مشروط بر این که دخترى را که به ازدواج موقّت در مى آورند در حدّى باشد که قابل لذّت جنسى باشد، مثلاً اگر کوچک است باید وقت را به اندازه اى زیاد کنند که دوران آمادگى دختر را شامل شود، هرچند بعد از عقد باقیمانده مدّت را ببخشند.

سؤال 619. پدر یا جدّ پدرى مى تواند براى محرم شدن با زنى او را به عقد موقّت پسر نابالغ خود؟

جواب: پدر یا جدّ پدرى مى تواند براى محرم شدن با زنى او را به عقد موقّت پسر نابالغ خود درآورد (به شرط این که مدّت عقد به اندازه اى باشد که پسر به حدّ بهره گیرى جنسى برسد) و نیز مى تواند دختر نابالغى را براى محرم شدن بستگان به عقد کسى درآورد (به همان شرط که در مورد پسر گفته شد) و در هر دو صورت بنابر احتیاط واجب باید عقد فایده اى براى آن دو داشته باشد و خالى از مفسده باشد.

سؤال 620. نظر حضرتعالى در رابطه با ازدواج موقّت چیست؟ آیا آن را راه حلّ مناسبى براى جوانان، که مشکلاتى بر سر راه ازدواج دائم دارند و از طرفى مى ترسند که به فساد کشیده شوند، مى دانید؟

جواب: اگر با شرایط معقول و رعایت موازین شرعى انجام شود، و دستاویزى براى هوسبازى هوسبازان و فساد بیشتر نشود بیقین کارساز است; ولى این، کار بسیار دقیق و ظریفى است.

سؤال 621. این جانب یکى از جانبازان انقلاب اسلامى هستم که از گردن به پایین فلج هستم و به هیچ وجه قادر به انجام کارهایم نیستم با توجّه به این که یکى از خواهران راضى است که جهت رضاى خدا همه کارهایم غیر از مسائل جنسى را انجام دهد آیا راهى براى محرمیت ما وجود دارد؟

جواب: هرگاه صیغه عقد موقّت آن دختر (هر چند براى مدّت کوتاهى) براى پدر شما خوانده شود شما براى همیشه به او محرم خواهید شد، البتّه مانند محرمیت مادر و خواهر نه محرمیت همسر.

سؤال 622. اگر پسر و دخترى بخواهند از طریق ازدواج موقّت با همدیگر رابطه شرعى داشته باشند در صورت هاى زیر چه شرایطى معتبر است:

الف) اگر رابطه صرفاً رابطه متعارف شغل یا تحصیلى باشد.

ب) اگر رابطه صرفاً به خاطر استمتاع جنسى بدون دخول باشد.

ج) اگر رابطه به خاطر آمیزش جنسى (دخول) باشد.

جواب: عقد موقّت یک نوع بیشتر نیست و همه این آثار در آن جمع است مگر این که در ضمن عقد شرط کنند که آمیزش جنسى نباشد و در هر حال بنابر احتیاط واجب اذن پدر شرط است.

سؤال 623. آیا براى مردى که همسر دائم دارد ازدواج موقّت جایز است؟ (حکم مسأله را در صورتى که همسر دوم در همان محل زندگى همسر دائم یا در محل دیگرى زندگى کند بیان فرمایید).

جواب: اشکالى ندارد، لکن فقط در صورت ضرورت این کار را بکند.

سؤال 624. حضرتعالى در مسأله 2071 توضیح المسائل فرموده اید: «ازدواج موقّت هرچند براى لذّت بردن هم نباشد، بلکه به قصد محرم شدن نزدیکان آن دختر باشد جایز است، مشروط بر این که دخترى را که به ازدواج موقّت در مى آورند در حدّى باشد که قابل لذّت جنسى باشد، مثلاً اگر کوچک است باید وقت را به اندازه اى زیاد کنند که دوران آمادگى دختر را شامل شود، هرچند بعد از عقد، مدّت را ببخشند» حال کسى به خاطر محرم شدن نزدیکان دخترى که به حدّ بلوغ نرسیده، به مدّت کوتاهى صیغه عقد نکاح موقّت او را خوانده است و بعداً هم آن مدّت را مى بخشد و آن قید که دختر در حدّى باشد که قابل لذّت جنسى باشد را در نظر نگرفته است، آیا نزدیکان آن دختر به این مرد محرم خواهند شد؟ آیا مادر آن دختر به پسران این مرد محرم خواهد بود؟ اگر نادیده گرفتن این قید در حین اجراى عقد اصلاً ایجاد محرمیت نمى کند، آیا این پدر مى تواند آن دختر را به ازدواج پسر خود درآورد؟

جواب: اگر مى خواهند محرم بشوند احتیاط آن است که مجدّداً صیغه عقد متعه را با همان اوصافى که گفته شد بخوانند و الاّ معامله محرم بودن با مادر او نکند; هرچند احتیاط آن است که آن دختر را براى فرزند خود نیز نگیرند.

 

5 شرایط عقد موقّت3 احکام عقد موقّت
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma