سؤال 762. چرا کودکان را بعد از زمان پیامبر(صلى الله علیه وآله) ختنه کردند؟ آیا در عصر پیامبران قبلى هم ختنه مى کرده اند؟مگر در چیزى که خداوند آفریده ایرادى هست که ختنه مى کنند؟
جواب: اولاً در شرایع سابق نیز ختنه بوده است و ثانیاً خداوند این عضو را آفریده که در دوران جنینى آن قسمت از جنین را حفظ کند و پس از تولد عضو زایدى محسوب مى شود مانند بند ناف بچه که پس از تولد بریده مى شود.
سؤال 763. آیا ختنه کردن مردان فى نفسه واجب است؟
جواب: آرى واجب است.
سؤال 764. عباداتى مانند نماز، روزه، حج و امثال آن که مرد ختنه نکرده انجام مى دهد چه حکمى دارد؟
جواب: عبادات او غیر از طواف صحیح است.
سؤال 765. غیر مسلمانى که مسلمان مى شود و یا کودکى که بالغ مى شود اگر ختنه نکرده باشد، چه زمانى باید ختنه کند؟
جواب: هنگام بلوغ باید ختنه شده باشد و اگر قبل از آن باشد بهتر است.
سؤال 766. اگر کسى ختنه کند ولى غلاف از حشفه کاملاً جدا نشود تکلیف چیست؟
جواب:باید مجدداً به طور کامل ختنه کند و در زمان ما کار مشکلى نیست.
سؤال 767. حکم اسلام در مورد ختنه دختران چیست؟ و مراد از ختنه دختران چه مى باشد؟
جواب: آنچه از منابع فقه و حدیث شیعه و اهل سنّت در مورد ختنه دختران و زنان استفاده مى شود، این امور است:
الف) ختنه کردن دختران و زنان نزد علماى شیعه به اجماع و اتّفاق واجب نیست; ولى حکم به استحباب آن کرده اند.(1)
ب) مشهور نزد علماى اهل سنّت نیز عدم وجوب است، و «ابن قدامه» در «مغنى» تصریح کرده که نظر اکثر اهل علم عدم وجوب است.(2)
ج) در روایات شیعه تصریح به عدم وجوب شده است، مرحوم صاحب وسائل احادیث متعدّدى در این زمینه دارد; از جمله در حدیث ابوبصیر از امام باقر(علیه السلام)نقل شده که فرمود: «امّا السنة فالختان على الرجال و لیس على النساء» و در همان باب روایات دیگرى نیز نقل مى کند(3); در کتب حدیث عامّه، در مُسند احمد حنبل، نیز عدم وجوب آن در مورد زنان، از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل شده است.(4)
د) در مورد طریقه آن در روایات تصریح شده که آن عضو مخصوص از ریشه برداشته نشود; بلکه تنها قسمت بالاى آن برداشته شود; توضیح این که در بالاى فرج قطعه گوشت کوچکى وجود دارد که ختنه مربوط به آن است.