سؤال 768. منظور از عقیقه چیست؟ آیا عقیقه واجب است؟
جواب: عقیقه براى فرزند، بر کسى که قادر بر آن باشد، سنّت مؤکد است. و منظور از آن قربانى کردن گوسفند و مانند آن براى فرزند مى باشد.
سؤال 769. زمان عقیقه چه وقت است؟
جواب: بهتر آن است که در روز هفتم واقع شود، و اگر تأخیر افتاد، تا زمان بلوغ فرزند، بر پدر سنّت است; ولى بعد از بلوغ تا آخر عمر بر خودش سنّت است که عقیقه اش را انجام دهد.
سؤال 770. آیا عقیقه دعاى خاصى دارد؟
جواب: مرحوم «علاّمه مجلسى» دعایى به شرح زیر براى عقیقه نقل کرده است: «از امام صادق(علیه السلام) فرمود: که در وقت کشتن گوسفند عقیقه این دعا را بخوان»:
بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ، اَللّهُمَّ عَقیقَه عَنْ فُلان لَحْمُها بِلَحْمِهِ، وَدَمُها بِدَمِهِ، وَ عَظْمُها بِعَظْمِهِ، اَللّهُمَّ اجْعَلْها وَِقاءً لاِلِ مُحَمَّد عَلَیهِ وَ آلِهِ السَّلامُ.(1)
و در حدیث دیگرى فرمود که این دعا را بخواند:
یا قَوْمِ اِنّى بَرىٌ مِمّاتُشْرِکونَ، اِنّى وَجَّهْتُ وَجْهِىَ لِلَّذى فَطَرَ السَّمواتِ وَالاَْرْضَ، حَنیفاً مُسْلِماً وَما اَنَا مِنَ الْمُشْرِکینَ، اِنَّ صَلاتى وَنُسُکى وَمَحْیاىَ وَمَماتى للهِِ رَبِّ الْعالَمینَ، لا شَریک لَهُ، وَبِذلِک اُمِرْتُ، وَاَنَا مِنَ الْمُسْلِمینَ، اَللّهُمَّ مِنْکَ وَلَک، بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ، وَاللهُ اَکبَرُ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَتَقَبَّلْ مِنْ فُلانِ بْنِ فُلان.(2)
سؤال 771. آیا خواهر و برادر مى توانند از عقیقه همدیگر بخورند؟
جواب: مانعى ندارد.
سؤال 772. لطفاً در مورد نحوه استفاده از گوشت عقیقه به دو سؤال زیر پاسخ دهید:
الف) آیا مى توان گوشت عقیقه را به صورت خام تقسیم نمود؟
جواب: اشکالى ندارد.
ب) آیا مى توان گوشت عقیقه را به صورت کباب کوبیده درآورد و بین مردم تقسیم نمود.
جواب: مانعى ندارد هرچند در برخى روایات از آبگوشت نام برده شده است.
سؤال 773. آیا عقیقه براى میت نیز واجب است؟ آیا بچّه خردسال مى تواند از گوشت عقیقه تناول نماید؟
جواب: عقیقه مطلقاً واجب نیست، ولى استحباب دارد. و در مورد میت باید به قصد رجا انجام شود. و بهتر آن است که بچه خردسالى که عقیقه براى او مى شود از آن نخورد.
سؤال 774. آیا استخوانهاى عقیقه را نباید شکست و به آن نباید دندان زد و آن را نباید دفن کرد؟! و آیا پدر و مادر مى توانند از گوشت آن استفاده کنند؟
جواب: بهتر است پدر و مادر از گوشت آن نخورند و امّا دفن استخوانها دلیل روشنى ندارد.