1 فلسفه عدّه

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 
احکام خانواده در پرتو فقه اسلامى
طلاق غیابى2 عدّه عقد دائم

سؤال 998. آیا زن، در صورت یقین به عدم انعقاد نطفه، مى تواند قبل از سپرى شدن ایام عادت اقدام به ازدواج کند؟

جواب: عدّه در واقع حریم زوجیت است، و فلسفه و حکمت آن منحصر به انعقاد نطفه نیست; به همین دلیل اگر مرد سال ها از زن خود جدا زندگى کند، یا در مسافرت باشد، بعد از طلاق عدّه بر زن مدخوله غیر یائسه واجب است.

سؤال 999. امروزه از نظر پزشکى امکانات آزمایشگاهى و تجهیزاتى نظیر سونوگرافى وجود دارد که در کوتاهترین زمان مى توان بطور قطع، یقین حاصل نمود که زنى در اثر همبسترى و نزدیکى باردارشده، یا خیر؟ حال با چنین فرضى، آیا مدّت عدّه طلاق همان است که قبلاً در احکام آورده شده، یا قابل تغییر است؟

جواب: همان گونه که قبلاً اشاره شد عدّه تنها مربوط به مسأله باردارى نیست، بلکه در واقع حریم زوجیت است; لذا اگر زنى چند سال از شوهرش دور باشد سپس او را طلاق دهد، باید عدّه نگه دارد.

سؤال 1000. امروزه با استفاده از دارو (خوراکى تزریقى)، یا به کار بردن وسایل پیشگیرى پزشکى، بطور قطع مى توان از باردارى زن جلوگیرى کرد، با چنین فرضى آیا بر زنانى که از امکانات فوق استفاده مى کنند، لازم است عدّه نگه دارند؟

جواب: از جواب بالا معلوم شد.

 

طلاق غیابى2 عدّه عقد دائم
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma