18. بِکرزایى مریم (علیها السلام)

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
پاسخ به پرسش های مذهبی
19. آیا مادر مریم نذر کرده بود که فرزند خود را راهب کند؟!17. بشارت مسیح به آمدن پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله)

سؤال: واحد حیات (سلّول نطفه) در پرتو ترکیب دو جزء جنسى بنام «اسپرماتوزویید» و «اوول» به وجود مى آید و این ترکیب (لقاح) براى آن است که سّلول جنسى ماده به تنهایى قادر به اعمال حیاتى (رشد، نمود، تغذیه و تقسیم) نیست. روى این اصل علمى مسلّم، چگونه حضرت مریم بدون ازدواج و تماس با کسى فرزندش مسیح(علیه السلام) را آبستن گردید؟! در صورتى که بدون عمل لقاح، سلّول جنسى ماده به تنهایى قادر به اعمال حیاتى نیست؟!
 
پاسخ: پیش از آن که به موضوع باردار شدن حضرت مریم رسیدگى کنیم، توجّه شما را به کلّى نبودن این اصل معطوف مى داریم; زیرا واحد حیات (سلّول) معمولا در پرتو لقاح دو جزء جنسى به وجود مى آید و غالباً بدون ترکیب دو جزء نر و ماده قادر به انجام وظایف حیاتى نیست; ولى تجربه نشان داده است که محرّک هاى دیگرى غیر از «اسپرماتوزویید» توانایى آن را دارند که اختلال فیزیولوژیکى تخمک را بر طرف ساخته و آن را وادار به تقسیم نمایند و وجود جانداران «بکرزا» مؤیّد این نظر مى باشد.
دانشمندان مى گویند تخمک بعضى از جانداران قدرت آن را دارد که بدون انجام عمل لقاح نمو خود را شروع کرده و به پایان برساند; این کیفیّت را بکرزایى «پارتنوژنز» و جاندارانى که به این طریق تکثیر پیدا مى کنند، جانداران بکرزا مى گویند.
در نوعى از حشرات مانند «شته» بکرزایى مشاهده مى شود، شته ماده تخمک هایى بوجود مى آورد که خود مولّد «شته»هاى جدید مى باشد و این شته ها نیز به نوبه خود تخمک هایى را تولید مى کنند; و تجربه نشان داده است اگر شرایط مساعد ادامه پیدا کند و یا این گونه حشرات را در محیط مناسبى پرورش دهند تا چند سال از راه «بکرزایى» تکثیر پیدا مى کنند; در همین حشرات (شته ها) اگر شرایط زندگى نامساعد شود، حشراتى از «بکرزایى» به وجود مى آیند که دو نوع تخمک کوچک و بزرگ در دستگاه تناسلى آنها تولید مى گردد، از تخمک هاى بزرگ، صددرصد حشره ماده (شته ماده) به وجود مى آید.
در عدّه اى جانداران دیگر مانند ستاره دریایى و کرم ابریشم دیده شده که گاهى تخمک ها بدون انجام عمل لقاح نموّ خود را شروع مى کنند.
در ملکه زنبور عسل که فقط در تمام مدّت عمر یک مرتبه با زنبور نر نزدیکى مى کند نیز مشاهده مى شود که تخمک هایى که با سلّول جنس نر ترکیب شده اند، به زنبور عسل کارگر ماده تبدیل مى گردند، ولى تخمک هایى که به عللى با سلّول هاى جنس نر ترکیب نمى شوند، بدون انجام عمل لقاح از دستگاه تناسلى ملکه خارج شده و عموماً نمو کرده، به زنبورهاى نر تبدیل مى گردند.
گروهى علّت نموّ این تخمک ها را عوامل و محرّک هاى دیگر غیر از «اسپرماتوزویید» مى دانند که توانایى بر طرف ساختن اختلال فیزیولوژیکى تخمک را دارند.
علاوه بر این باید توجّه کنیم که جانداران ذرّه بینى مانند میکروب ها، باکترى ها و ویروس ها بدون عمل لقاح تکثیر مثل مى کنند. «هیدر» از راه جوانه زدن تکثیر نموده و «آمیب» از راه تقسیم سلّول اوّلى تکثیر مثل مى نماید.
برخى از دانشمندان موضوع بکرزایى را درباره بعضى از زنان که بدون تماسّ با مردى باردار شده بودند، تصدیق نموده و اعلام کردند که غدّه هاى زهدانى برخى از زنان نشان مى دهد که بدون عمل لقاح قادر به وظایف تولید و تکثیر مى باشند.
تا این جا روشن شد که بکرزایى و تولید مثل بدون عمل لقاح امرى است ممکن و در پاره اى از این موارد صورت تحقّق به خود گرفته است.
روى این اساس، امکان باردار شدن حضرت مریم بدون تماس و انجام گرفتن عمل لقاح، خود به خود روشن گردید. قرآن کریم درباره نسختین مراحل باردارى او چنین مى فرماید: «فرشته اى در برابر مریم به صورت بشرى مجسّم گردید و به او گفت: من از ناحیه خدا مأمورم که فرزند پاکیزه اى به تو ببخشم. مریم از این بشارت سخت تعجّب کرده و گفت: من با کسى تماس نگرفته و هرگز به اعمال نامشروع آلوده نشده ام! فرشته در پاسخ وى گفت: این کار براى خدا آسان است». (1)
بنابر این هیچ بعید نیست که عوامل ناشناخته اى روى سلّول جنسى حضرت مریم اثر گذاشته که بسان محرّک هاى دیگر (در تمام بکرزایى ها) موجب نموّ و رشد سلّول جنسى او شده باشد.
نظرى به ولادت حضرت مسیح(علیه السلام) بیفکنیم; هدف این بوده که خداوند بشرى به وجود آورد که مظهر قدرت او باشد و زندگى او از نظر تولّد اعجازآمیز گردد و از این طریق حجّت را بر ملّت لجوج بنى اسرائیل که زیر بار دعوت پیامبرانى که پس از موسى بن عمران آمده بودند نمى رفتند، تمام کند. (2)
خدایى که نخستین مادّه حیات و اوّلین سلّول زنده را به وجود آورده و خدایى که نخستین بشر را بدون تحقّق عمل لقاح آفریده است، روى مقصدى که در بالا اشاره شد مى تواند بدون عمل لقاح، انسانى کامل و پیامبرى بزرگ به وجود آورد که تولّد اعجازآمیزش دلیل روشنى در مقابل مخالفان لجوج او باشد.
به عبارت دیگر: پرورش سلّول ماده در رحم مادر، معمولا از طریق لقاح انجام مى گیرد نه دائماً، و این علّت عادى است که ما با آن مأنوس شده ایم ولى هرگز دلیلى بر این نداریم که از طریق دیگر، امکان پذیر نباشد.
بلکه ممکن است در این راه عللى باشد که بتواند سلّول ماده را پرورش بدهد و آن را به وظایف حیات وادار سازد و اگر این قبیل علّت ها بر ما که معلومات ناقصى از اسرار زندگى داریم پوشیده باشد، براى خداى بزرگ و دانا و توانا پوشیده و پنهان نیست.


1. سوره مریم، آیه 17 تا 21.
2. شاید جمله: «وَلِنَجْعَلَهُ آیةً لِلنّاسِ» (آیه 21) اشاره به همین مطلب باشد; یعنى، مى خواهیم وجود عیسى بن مریم را آیت و معجزه اى قرار دهیم.

 

 

19. آیا مادر مریم نذر کرده بود که فرزند خود را راهب کند؟!17. بشارت مسیح به آمدن پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله)
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma