54. آیا خمس، تقویت امتیاز طبقاتى نیست؟

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 
پاسخ به پرسش های مذهبی
53. آیا «خمس» مزد رسالت است؟55. بلوغ پسران و دختران

سؤال: از یکى از بزرگان کمونیست ها نقل شده که گفته است: من تمام ادیان را تحت مطالعه قرار دادم تا مگر به یکى از آنها بگروم، دین اسلام را از تمام ادیان برتر دیدم، ولى متأسّفانه در این دین نیز به نقطه ضعفى برخورد کردم و آن این که قوانین اسلام براى فرزندان پیغمبر اسلام مزیّتى قائل شده و خمس را براى آنها قرار داده است.
 
پاسخ: همان طور که در پاسخ سؤال پیش گفته شد، خمس (1) با زکات هیچ گونه فرق اصولى ندارد; یعنى، هر دو مربوط به فقرا و افراد محروم و ناتوان اجتماع است و به هریک به اندازه احتیاجاتشان داده مى شود و زاید بر آن جزء بیت المال مسلمان محسوب خواهد شد; تنها چیزى که هست براى آن که فرزندان پیغمبر خدا از یک نوع احترام معنوى برخوردار باشند، نیازمندى هاى آنها به عنوانى غیر از عنوان زکات تأمین شده است.
بدیهى است این احترام معنوى که خداوند نسبت به سادات مقرّر فرموده است، یک نوع احترام به شخص پیغمبر (صلى الله علیه وآله) و احترام زحمات بى پایان او در راه هدایت مردم است.
خلاصه این که، برخلاف آنچه که بعضى خیال مى کنند، قانون خمس هیچ گونه امتیاز طبقاتى براى سادات تولید نمى کند و از نظر جنبه هاى مادّى هیچ گونه تفاوتى با زکات که براى سایر فقر است ندارد; یعنى، به نیازمندان سادات هیچ گاه پول اضافى نسبت به سایر نیازمندان داده نمى شود و خمس هرگز به افراد متمکّن از سادات، داده نخواهد شد.


1. مقصود از خمس در این جا نیمى از خمس است که از آن سادات مى باشد نه همه خمس.

 

53. آیا «خمس» مزد رسالت است؟55. بلوغ پسران و دختران
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma