16. سمع و بصر در قرآن مجید

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 
پاسخ به پرسش های مذهبی
15. چرا خداوند ضمیر جمع به کار مى برد؟17. چرا معبودهاى باطل مى سوزند؟

سؤال: چرا در قرآن مجید، در این آیه کلمه «سمع» مفرد آورده شده، امّا کلمه «قلب» و «بصر» به صورت جمع استعمال شده است: «خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَ عَلَى سَمْعِهِمْ وَ عَلَى اَبْصَارِهِمْ غِشاوَة; خدا بر دل ها و گوش هاى آنان مهر نهاده; و بر چشمهایشان پرده اى افکنده شده!» (1)
 
پاسخ: بعضى از مفسّران گفته اند «سمع» در این جا به معناى مصدر است و هرگاه مصدر به کلمه اى اضافه شود، از آن معناى جمع و عموم استفاده مى شود و محتاج به جمع بستن آن کلمه نیست، ولى آن دو کلمه دیگر یعنى قلب و بصر به معناى اسمى «عضو خاص» استعمال شده، از این جهت به صورت جمع آمده است.
بعضى دیگر از محقّقین علّت تفاوت این دو تعبیر را چنین بیان کرده اند که هر فردى با قلب و فکر خود چیزهاى گوناگون را درک مى کند و همچنین با چشم، الوان، اشکال و اندازه ها را احساس مى کند و چون مدرکات این دو عضو متعدّد و فوق العاده متنوعند، از این لحاظ گویا هر فردى از ما داراى قلب ها و چشم هاست، ولى هریک از ما با نیروى شنوایى فقط امواج صوتى را درک مى کند، از این نظر به صورت مفرد استعمال شده است.
درست است که اصوات نیز متنوعند، امّا تنوّع آنها هرگز به اندازه تنوّع چیزهایى که با چشم دیده مى شود نیست و همچنین امورى را که انسان با فکر خود درک مى کند فوق العاده تنوّع دارند.


1. سوره بقره، آیه 7.

 

 

15. چرا خداوند ضمیر جمع به کار مى برد؟17. چرا معبودهاى باطل مى سوزند؟
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma