33. معناى«کُلّ شَىء هالِکِ اِلاّ وَجهَهُ» چیست؟

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 
پاسخ به پرسش های مذهبی
32. آیا این آیه با معصوم بودن پیامبر سازگار است؟34. چگونه یوسف اجازه داد به برادرش تهمت برنند؟

سؤال: آیا روح انسان فانى مى شود یا نه؟ اگر بفرمایید مجرّد است و فانى نمى شود، پس چگونه با آیه شریفه «کُلُّ شَىء هالِک اِلاّ وَجْهَهُ همه چیز جز ذات (پاک) او فانى مى شود» (1) سازش پیدا مى کند؟
 
پاسخ: باید توجّه داشت که «هلاک» در آیه شریفه به معناى نابودى و فناى مطلق نیست، زیرا نه تنها روح انسان، بلکه جسم او هم نابود محض نمى شود و پس از تجزیه شدن، در دل خاک و دیگر موجودات این جهان باقى مى ماند و در روز رستاخیز هم از آن برانگیخته مى شود.
بنابراین، ما چه روح را مجرّد بدانیم و چه ندانیم، هرگز فانى مطلق و نابود محض نمى شود; حتّى جسم انسان هم چنین نخواهد شد; بلکه منظور از هلاک در آیه شریفه، به هم خوردن ترکیب و فناى صورت است. فنا و هلاک یک انسان همین است که رابطه روح و جسم او قطع شود و آن وضع سابق به هم بخورد، اگر چه هر کدام از جسم و روح به وضع دیگرى به بقاى خود ادامه دهند.
گواه این مطلب آیات فراوانى است که درباره هلاک اقوام گذشته وارد شده است، مانند « وَ اِنَّهُ اَهلَکَ عاداً الاُولى * وَ ثَمُود فَما اَبقَى * وَ قَوْم نُوح مِنْ قَبْلُ;(و آیا انسان نرسیده است که در کتب انبیاى پیشین آمده) که خداوند قوم «عاد نخستین» را هلاک کرد؟! و همچنین قوم «ثمود» را، کسى از آنان را باقى نگذارد! و نیز قوم نوح را پیش از آنها.» (2)
روشن است که منظور از هلاکت قوم عاد و ثمود و نوح در این آیات، همان میراندن آنها و بر هم زدن رابطه جسم و جان آنهاست. بنابراین، منظور از آیه «کُلُّ شَىء هالِک اِلاّ وَجهَه» این است تمامى موجودات جهان هستى متلاشى مى شوند و وضع آنها دگرگون مى گردد و تنها ذات پاک خداست که از هر گونه دگرگونى برکنار است.


1. قصص، آیه 88
2. نجم، آیه 50 تا 52

 

32. آیا این آیه با معصوم بودن پیامبر سازگار است؟34. چگونه یوسف اجازه داد به برادرش تهمت برنند؟
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma