7. کتاب «محمّد پیامبرى که از نو باید شناخت» تا چه پایه معتبر است؟

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
ورود کاربران ورود کاربران

ورود به حساب کاربری

کلمه امنیتی:

نام کاربری:

کلمه عبور:

برای استفاده از امکانات پایگاه ثبت نام کنید .
مرتب سازی بر اساس
 
پاسخ به پرسش های مذهبی
6. سیادت از کجا آغاز شد؟8. با آن همه تشویق این همه بى سوادى چرا؟

سؤال: نقاط قوّت و ضعف کتاب «محمّد پیامبرى که باید از نو شناخت» را در شماره هاى مجلّه مکتب اسلام خواندیم، آیا نقاط ضعف آن فقط در جنبه هاى مربوط به جهان تشیّع و چشم پوشیهاى نویسنده از خدمات و شخصیّت امیرمؤمنان على (علیه السلام) و مسأله خلافت بلافصل آن حضرت است، یا از جنبه هاى عمومى اسلامى در خصوص زندگانى پیامبر بزرگوار اسلام نیز نقاط ضعف و اشتباه دارد؟
 
پاسخ: این کتاب نقاط قوّت و ضعفى دارد; و نقاط ضعف آن تنها مربوط به جنبه هایى که با مذهب تشیّع تماس دارد نیست، بلکه احیاناً در آن مطالبى دیده مى شود که احدى از مسلمانان به آن معتقد نیست و در هیچ یک از مدارک تاریخى صحیح شیعه و سنّى وجود ندارد و با موازین عقلى نیز نمى سازد، از جمله این که در بحث معراج صفحه 225 مى نویسد:
«در آن جا پیامبر بقدرى به خداوند نزدیک شد که صداى قلم خداوند را مى شنید و مى فهمید که خدا مشغول نگاهدارى حساب افراد بشر مى باشد! ولى با این که صداى قلم خداوند را مى شنید وى را نمى دید، زیرا هیچ کس نمى تواند خداوند را ببیند ولو پیامبر باشد».
ما نمى دانیم نویسنده کتاب، این داستان مضحک را از کجا پیدا کرده و در کدام کتاب یا روایت ضعیف دیده است:
اولا: خداوند جا و مکان خاصّى ندارد که پیامبر(صلى الله علیه وآله) به سوى او بشتابد و موضوع معراج همان طور که قرآن مجید تصریح مى کند براى مشاهده آیات عظمت خدا در آسمانها بوده است «لِنُرِیَهُ مِنْ آیاتِنا الْکُبْرى» (1) نه براى رسیدن به مقرّ حکومت خدا در بالاى عرش!
ثانیاً: خدا از تمام اعمال بندگانش باخبر است و حساب همه را مى داند، احتیاجى ندارد که تندتند اعمال بندگان خود را در بالاى عرش سیاهه کند تا صداى قلم او را پیامبر گرامى اسلام بشنودـ حتماً قلم او هم از نوع قلم چوبى قدیم بوده که چنین سر و صدایى داشته است!ـ بعلاوه، اگر براى حفظ تشریفات و اتمام حجّت هم باشد، فرشتگانى که نویسندگان اعمال هستند به اندازه کافى وجود دارند، احتیاجى ندارد که خداوند متعال شخصاً مشغول نوشتن اعمال بندگان گردد!
ثالثاً: لازمه این سخن این است که خدا هم جسم داشته باشد و هم دست و پا، اینها مطالبى است که هر مسلمان فهمیده اى از آن تعجّب مى کند.
البتّه قضاوت دانشمندان و نویسندگان بیگانه درباره شخصیّت و عظمت پیغمبر ما پرارزش است و باید از آن استقبال کرد، ولى اگر ما انتظار داشته باشیم دیگران جزئیات زندگى یا دستورها و تعلیمات پیامبر ما را براى ما شرح دهند سرنوشتى بهتر از این نخواهیم داشت، در عین حال کتاب مزبور نقاط قوّتى نیز دارد.


1. سوره نجم، آیه 18

 

6. سیادت از کجا آغاز شد؟8. با آن همه تشویق این همه بى سوادى چرا؟
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma