3 ـ محتواى الواح!

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
تفسیر نمونه جلد 06
4 ـ منظور از «أَحْسَنِها» 1 ـ معنى «لوح»


از تعبیر «مِنْ کُلِّ شَیْء مَوْعِظَةً» چنین استفاده مى شود که: همه مواعظ و اندرزها و مسائل لازم در الواح موسى(علیه السلام)نبود; زیرا مى گوید: «از هر چیزى، اندرزى براى او نوشتیم».
و این به خاطر آن است که آئین موسى(علیه السلام)آخرین آئین و شخص موسى(علیه السلام)خاتم انبیاء نبود، و مسلماً در آن زمان به مقدار استعداد مردم، احکام الهى نازل گشت.
ولى هنگامى که مردم جهان به آخرین مرحله از تعلیمات انبیاء رسیدند، آخرین دستور که شامل همه نیازمندى هاى مادى و معنوى مردم بود نازل گردید.
و از اینجا روشن مى شود این که: در بعضى از روایات در زمینه ترجیح مقام على(علیه السلام) بر مقام موسى(علیه السلام) آمده است که على(علیه السلام) آگاه به همه قرآن بود و در قرآن بیان همه چیز آمده است: «نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْء»(1) در حالى که در «تورات» بخشى از این مسائل آمده، طبق همین مطلب است.(2)
 

* * *

 


1 ـ نحل، آیه 89.
2 ـ براى توجه به این روایات به تفسیر «نور الثقلین»، جلد 2، صفحه 68، مؤسسه اسماعیلیان قم، طبع چهارم، 1412 هـ ق ـ «بحار الانوار»، جلد 35، صفحه 432 ـ «بصائر الدرجات»، صفحه 247، مؤسسه اعلمى تهران، 1404 هـ ق ـ «الفصول المهمة فى اصول الائمة»، جلد 1، صفحه 405، مؤسسه معارف اسلامى امام رضا(علیه السلام)، طبع اول، 1418 هـ ق، مراجعه شود.
4 ـ منظور از «أَحْسَنِها» 1 ـ معنى «لوح»
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma