مسائل متفرّقه طلاق

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
احکام بانوان (جدید)
20 احکام ارث زنان ترک زینت در ایّام عدّه وفات

سؤال ـ اگرزنى شرط کرده باشد که چنانچه شوهرش همسر دیگرى اختیار کند
وکالت در طلاق داشته باشد، آیا در صورتى که شوهر به خاطر ناسازگارى زن، همسر دیگرى اختیار کند، باز هم همسراوّل وکیل در طلاق خواهد بود؟
جواب : ظاهر این است که این شرط، از چنین صورتى منصرف است؛ زیرا هدف از این شرط، این بوده که به همسر اوّل قناعت کند، حال اگر همسر اوّل با پشت پازدن به زندگى زناشوئى، مرد را در بلاتکلیفى گذاشته، جایى براى تأمین آن شرط باقى نمىماند، یعنى زن وکالت در طلاق نخواهد داشت.
سؤال ـ این که گفته مىشود: «زن با چادر سفید به خانه شوهر مىآید، و فقط باید با کفن از خانه او برود». آیا سخن درستى است؟ و آیا زن در هیچ شرایطى نباید به فکر طلاق باشد؟
جواب : منظور این است که زن و همچنین مرد حتّى الامکان به سراغ تقاضاى طلاق نروند؛ مگراین که ادامه زندگى آنها با هم واقعاً مشکلات مهمّى ایجاد کند.
سؤال ـ وظیفه زنى که شوهرش مفقود شده چیست؟ نفقه او در این مدّت از کجا تأمین مىشود؟
جواب : زنى که شوهرش مفقود شده، چند حالت دارد :
الف) اگر صبر کند تا خبرى آید مانعى ندارد و باید نفقه او را از مال شوهرش داد.
ب) اگر انفاق کنندهاى از ولىّ یا غیر او باشد باید صبر کند؛ مگر این که عسر و حرج شدید و ضرر مهمّى حاصل شود، که حاکم شرع مىتواند او را طلاق دهد.
ج) در غیر این دو صورت، به حاکم شرع رجوع نموده، و او به مدّت چهار سال از اطراف محلّ فقدان وى تحقیق مىکند. اگر خبرى نشد، نخست به ولىّ او پیشنهاد طلاق مىدهد، اگر او طلاق نداد خودش طلاق مىدهد، سپس عدّه وفات نگه مىدارد (هر چند کفایت عدّه طلاق رجعى نیز قوى است، امّا احتیاط در صورت امکان ترک نشود) و بعد شوهر مىکند. اگر شوهر اوّل مادام که در عدّه است مراجعه کرد اولى است، و اگر بعد از عدّه ـ حتى قبل از ازدواج مجدّد ـ شوهر اوّل بیاید طلاق نافذ است، و تنها با رضایت طرفین و عقد جدید امکان بازگشت خواهد بود.

سؤال ـ هر گاه مردى زندگى را بر همسرش سخت بگیرد، و حاضر به طلاق او هم نباشد، قاضى در چه صورت مىتواند این زن را طلاق دهد؟
جواب : طلاق از سوى قاضى در صورتى جایز است که عدم امکان سازش در حدّى باشد که منجر به عسر شدید و حرج أکید گردد، و زوج شخصآ حاضر به طلاق نباشد، و طلاق قاضى طلاق رجعى است، ولى اگر رجوع واقع شود و باز موضوع عدم سازش باقى باشد، مجدّدآ طلاق مىدهد تا سومین مرتبه که طلاق بائن شود.
سؤال ـ خانمى 21 سال پیش با مردى به صورت لفظى و غیر معلوم، از نظر دائمى و موقّتى، ازدواج نموده است، آن مرد بعد از چهار سال زندگى و تولّد اوّلین فرزندشان، این خانم و بچّه را رها کرده و مفقود شده، و جستجو نیز بىفایده بوده است، آیا این خانم مىتواند مجدّدآ ازدواج کند؟
جواب : باید به حاکم شرع مراجعه کند، هر گاه مأیوس از اطّلاع بر احوال او مىباشد مىتواند او را طلاق دهد، تا بعد از چهار ماه و ده روز ازدواج کند، و احتیاطآ حاکم شرع باقیمانده مدّت را (به فرض موقّت بودن عقد) نیز مىبخشد. و اگر احتمال پیدا شدن شوهر وجود دارد، حاکم شرع چهار سال براى جستجو تعیین مىکند، هر گاه اثرى پیدا نشد اقدام به طلاق مىکند.
سؤال ـ هر گاه زوج بدون عذر شرعى از دادن نفقه خوددارى کند، آیا طلاق زوجه جایز است؟
جواب : حاکم شرع باید از مال زوج نفقه را بپردازد، و اگر میسّر نشود به او تکلیف طلاق کند، و اگر طلاق ندهد، شخصآ او را طلاق مىدهد.
سؤال ـ اگر زنى پس از طلاق از شوهر اوّل، با مرد دیگرى ازدواج کند، و به علّتى ازدواج دوم باطل باشد، آیا این زن مىتواند پیش شوهر دوم بماند؟ چون اگر شوهر دوم آن زن را طلاق بدهد و از هم جدا شوند مایه آبروریزى آن مرد، یا آن زن، خواهد بود.
جواب : مىتواند بماند، امّا نامحرم است، و نباید روابط زن و شوهرى میان آن دو باشد.

سؤال ـ طلاق زنى که همسرش معتاد، و مدّتى است که مفقودالاثر شده، و محکوم به اعدام نیز مىباشد، چگونه است؟
جواب : چنانچه فرار کرده و امید به بازگشت او نیست و زن در عسر و حرج شدید مىباشد و زندگى کردن با چنین مردى براى او مقدور نیست، حاکم شرع مىتواند او را طلاق دهد؛ ولى اگر مىتواند صبر کند و احتمال بازگشت و امکان زندگى با او وجود دارد، حکم او عدم طلاق است.
سؤال ـ زنى به علّت این که شوهرش وى را مجبور به عدم رعایت حجاب اسلامى مىکند، و گاه از او مىخواهد که در جلوى میهمانان نامحرم، بدون حجاب حاضر شود، یا در خارج منزل با آرایش و بدون حجاب کامل اسلامى بیرون رود، از دادگاه تقاضاى طلاق نموده است. آیا عسر و حرج زوجه در این مورد قابل قبول است؟
جواب : اگر این کار از طرف شوهر بصورت وسیع تکرار شود، و زوجه را در تنگناى شدید روحى قرار دهد، عسر و حرج ثابت است و حاکم شرع مىتواند او را طلاق دهد.
سؤال ـ لطفآ در مورد اجرت المثل زحمات زن در منزل شوهر به سؤالات زیر پاسخ دهید:
1ـ اگر طلاق به درخواست زوجه باشد، آیا زن استحقاق دریافت حقّ الزّحمه کارهایى که شرعآ بر عهده وى نبوده، و قصد تبرّع هم نداشته، دارد؟
2ـ در صورتى که طلاق به درخواست زوجه نباشد چطور؟
جواب : زوجه در صورتى مىتواند اجرت کارهاى خود را مطالبه کند که:
اوّلا: بگوید: «قصد تبرّع ندارم».
و ثانیآ: این کارها را شوهر از او بخواهد.
و در این مسأله تفاوتى نمىکند که طلاق به درخواست زوج باشد، یا زوجه.
سؤال ـ یکى از شروطى که در عقد نامهها گنجانده شده این است: «در صورت طلاق، زن مالک نصف اموال شوهر مىشود». آیا این شرط صحیح است؟ و در صورت صحّت، آیا زن علاوه بر این، مستحقّ دریافت حقّ الزّحمه کارهایى که بدون قصد تبرّع در
خانه شوهر انجام داده و شرعآ بر عهده وى نبوده، نیز مىباشد؟
جواب : ظاهر این شرط این است که جبران خدمات دوران ازدواج است؛ ولى چون شرط مزبور آمیخته با ابهام فراوان است، شرعآ اشکال دارد.
مسأله ـ اگر زن در موقع عقد شرط کند که هر گاه شوهرش مثلا مسافرت نماید، یا معتاد به موادّ مخدّر گردد، یا خرجى او را ندهد، اختیار طلاق با او باشد این شرط باطل است، ولى هر گاه شرط کند که از طرف شوهرش وکیل باشد، که هر گاه این کارها را انجام دهد خود را مطلّقه کند، این وکالت صحیح است، و در چنین صورتى حق دارد خود را طلاق دهد.
 
 

 

20 احکام ارث زنان ترک زینت در ایّام عدّه وفات
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma