2 ـ اموال خود را بیمه الهى کنید

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
تفسیر نمونه جلد 18
3 ـ وسعت مفهوم انفاق 1 ـ انفاق مایه فزونى است نه کمبود



یکى از مفسران در اینجا تحلیل جالبى دارد، مى گوید:
عجب این است: تاجر هنگامى که بداند یکى از اموالش در معرض تلف است، حاضر است آن را حتى به صورت نسیه، بفروشد، هر چند طرف فقیر باشد، مى گوید: این بهتر از این است که بگذارم و نابود شود.
و اگر تاجرى در چنین شرایطى اقدام به فروش اموالش نکند، تا نابود شود، او را «خطاکار» مى شمرند!
و اگر در چنین شرائطى، خریدارِ سرمایه دارى پیدا شود، و به او نفروشد او را «بى عقل» معرفى مى کنند.
 و اگر علاوه بر همه اینها، خریدار با داشتن تمکن مالى همه گونه وثیقه بسپارد، و سند قابل اطمینانى نیز بنویسد، در عین حال به او نفروشد «دیوانه»اش مى خوانند!
ولى تعجب در این است که، همه ما این کارها را انجام مى دهیم، و هیچ کس آن را جنون نمى شمرد!
زیرا تمام اموال ما قطعاً در معرض زوال است، و خواه ناخواه از دست ما بیرون خواهد رفت، و انفاق کردن در راه خدا، یک نوع وام دادن به او است، و ضامنى بسیار معتبر، یعنى خداوند بزرگ فرموده: وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْء فَهُوَ یُخْلِفُهُ: «هر چه را انفاق کنید عوضش را مى دهد» و در عین حال، املاک خود را نزد ما گروگان گذاشته; چرا که هر چه در دست انسان است عاریتى از ناحیه اوست (و محکمترین سندها از کتب آسمانى در این زمینه در اختیار ما نهاده).
اما با همه اینها، بسیارى از ما اموال خود را انفاق نمى کنیم و مى گذاریم از دستمان برود، نه اجرى داریم و نه شکرى.(1)

* * *

 


1 ـ تفسیر «فخر رازى»، جلد 25، صفحه 263، ذیل آیات مورد بحث.
3 ـ وسعت مفهوم انفاق 1 ـ انفاق مایه فزونى است نه کمبود
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma