ج ـ نبوغ فکرى

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
تفسیر نمونه جلد 20
حق کلام درباره وحى نقد و بررسى



بعضى دیگر، مطلب را از این هم فراتر برده اند و وحى را رسماً نتیجه نبوغ فکرى انبیاء، پنداشته اند، و مى گویند: آنها مردانى بودند، پاک فطرت و داراى نبوغ فوق العاده، که با آن مصالح جامعه انسانى را درک مى کردند، و به صورت معارف و قوانینى بر انسان ها، عرضه مى داشتند.
این سخن، در حقیقت انکار صریح نبوت انبیاء، و تکذیب گفته همه آنها، و متهم ساختن آنها، به انواع خلاف گوئى ها است (العیاذ باللّه).
به تعبیر روشن تر، هیچ یک از اینها تفسیر وحى نیست، فرضیه هائى است که در حدود افکار خود، ساخته و پرداخته اند، و چون نخواسته اند بپذیرند که ماوراى معلومات آنها، حقایق دیگرى است به این بیراهه ها کشانده شده اند.

* * *

حق کلام درباره وحى نقد و بررسى
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma