اقسام توسّل

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
آیات ولایت در قرآن
تفسیر توحید و جایگاه والاى آنآیا توسّل مشروع است؟

توسّل داراى اقسام مختلفى است:

1 ـ گاه مخاطب ما در توسّل پیامبر یا امام است; مانند آنچه در دعاى توسّل آمده است; که تک تک معصومین را مخاطب قرار مى دهیم و از آن بزرگواران مى خواهیم که، با آبرویى که دارند، در پیشگاه خداوند براى ما شفاعت کنند. در این نوع از توسّل در حقیقت حاجت را از خداوند مى خواهیم و این بزرگواران را واسطه قرار مى دهیم.

2 ـ گاه مخاطب خداوند متعال است، ولى خداوند را به حقّ شخصى که در پیشگاه او احترام ویژه اى دارد مى خوانیم تا حاجت ما را روا کند; همانند توسّلى که حضرت آدم به درگاه الهى داشت:

«اَللّهُمَّ یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ یا عالِىُ بِحَقِّ عَلِى وَ یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطِمَةَ وَ یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الْحَسَنِ وَ یا قَدیمَ الْإِحْسانِ بِحَقِّ الْحُسَیْنِ»

در این قسم از توسّل نیز حاجت از خداوند طلب مى شود و بزرگى از بزرگان واسطه قرار مى گیرد.

3 ـ در قسم سوم نیز مخاطب خداوند است، ولى او را به حقّ کسى که در پیشگاهش آبرویى دارد قسم مى دهیم تا حاجت ما را برآورده و مشکلمان را حل کند. مثل این که گفته مى شود: «پروردگارا ! تو را به پیامبر اسلام، یا قرآن مجید، یا دیگر مقدّسات قسم مى دهیم که حاجات ما را برآورده گردانى!»

وهّابى ها تمام اقسام و انواع توسّل را حرام و آن را نوعى شرک مى پندارند! به سخن چندتن از سران وهّابى ها توجّه کنید:

 

1 ـ محمّد بن عبد الوهّاب در کتاب به اصطلاح توحیدش، که نام شرک براى آن زیبنده تر است، مى گوید:

 انّ هذا الشّرک الاکبر (1)

این (توسّل) بزرگ ترین نوع شرک به خداوند واحد است .

2 ـ صنعانى یکى دیگر از دانشمندان وهّابى مسلک مى گوید:

من توسّل بمخلوق فقد اشرک مع الله غیره و اعتقد مالا یحلّ اعتقاده(2)

کسى که به یکى از مخلوقات خداوند توسّل جوید، دیگرى را شریک خداوند قرار داده و به چیزى اعتقاد پیدا کرده، که اعتقاد به آن جایز نمى باشد.

3 ـ ابن تیمیّمه، بنیان گذار اصلى تفکّر وهّابیّت، در این زمینه مى گوید:

من توسّل بعظیم عندالله... فهذا من افعال الکفّار و المشرکین(3)

کسى که به شخص بزرگى در پیشگاه خداوند متوسّل مى شود، کار او شبیه کار کفّار و مشرکین (در پرستش بت ها) است.

خلاصه این که، معتقدین به وهّابیّت هرگونه توسّلى را شرک مى پندارند و این منحرفان از اسلام حقیقى، با دو حربه «شرک» و «بدعت» در مکّه و مدینه براى زوّارِ خانه خدا مزاحمت هاى فراوانى ایجاد مى کنند.

 


1 . به نقل از کشف الارتیاب، صفحه 301.

2 . تطهیر الاعتقاد (به نقل از کشف الارتیاب، صفحه 301).

3 . کشف الارتیاب، صفحه 302.

 

 

 

 

 

تفسیر توحید و جایگاه والاى آنآیا توسّل مشروع است؟
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma