پیام آیه پیروى عملى از بزرگان دین

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
آیات ولایت در قرآن
1. چرا نام على (علیه السلام) در قرآن نیامده است؟اعترافی از یکی از علماء اهل سنّت!

بیان فضائل و مناقب و ویژگى هاى اخلاقى، اجتماعى، سیاسى ائمّه اطهار (علیهم السلام)کارى پسندیده و لازم است، امّا کافى نیست و نباید به آن اکتفا نمود! بلکه باید آن ها را سرلوحه کارهاى خویش در زندگى فردى و اجتماعى قرار داد. در آیاتى که مورد بحث قرار گرفت سه چیز به عنوان سه پایه مهمّ اسلام بیان شد، و على (علیه السلام) به خاطر دارا بودن آن سه امر، در حدّ اعلاء ستوده شد. این سه اصل اساسى عبارتند از: «ایمان»، «هجرت» و «جهاد در راه خداوند با مال و جان». ما اگر بخواهیم پا جاى پاى على (علیه السلام) و دیگر پیشوایان دین بگذاریم، باید این سه اصل را در خود زنده کنیم.

براى تقویت ایمان دو راه وجود دارد: نخست مطالعه بیشتر در چیزى که به آن ایمان داریم. مثلا براى تقویت ایمان به خدا، لازم است مطالعاتمان را در اسرار آفرینش گسترش دهیم. براى ایمان بیشتر به قرآن مجید باید در آیات زیباى این کتاب آسمانى تفکّر و اندیشه افزون ترى نماییم و خلاصه، براى تقویت ایمان به هر چیزى، مطالعه پیرامون آن چیز راهکار مؤثّرى است. دیگر آن که از راه خودسازى و پاکسازى درونى وارد شویم، زیرا ایمان نورى است که در آینه قلب انسان مى تابد و هر چه آینه قلب انسان صاف تر و شفّاف تر باشد، انعکاس نور ایمان توسّط آن بهتر انجام مى پذیرد.اگر قلبى (خداى ناکرده) آلوده به گناه شود و زنگار معصیت آینه دل را تیره و تار کند، بطور طبیعى تابش نور ایمان در چنین قلبى کم مى شود.

 

و امّا در مورد هجرت، تصّور برخى آن است که این اصل مهمّ دینى، مخصوص مسلمانان صدر اسلام بوده، و پس از هجرت مسلمانان به مدینه پرونده آن بسته شده است; در حالى که از روایات اهل البیت (علیهم السلام)خلاف این مطلب به دست مى آید. در حدیثى از حضرت على (علیه السلام) مى خوانیم:

اَلْهِجْرَةُ قائِمَةٌ عَلى حَدِّها الْأَوَّل(1)

هجرت بر همان پایه اوّلى خویش هست (و هرگز تعطیل نشده و همچنان پرونده آن باز است).

بنابراین هجرت همچون ایمان و جهاد تا دامنه قیامت ادامه دارد و مسلمانان موظّف به انجام آن هستند. البتّه در بسیارى از مواقع شکل هجرت عوض مى شود، بدین جهت در روایتى از امام على (علیه السلام)مى خوانیم:

یَقُولُ الرَّجُلُ هاجَرْتُ وَلَمْ یُهاجِرْ، اِنَّمَا الْمُهاجِرُ مَنْ هاجَرَ السَّیِّئاتِ وَلَمْ یَأْتِ بِها(2)

گاه کسى ادّعاى هجرت مى کند در حالى که مهاجر نیست! مهاجر (حقیقى) کسى است که از (کشور آلوده) گناه (به سرزمین پاکى ها) هجرت کند و دیگر به سراغ معصیت نرود.

آرى، مهاجر واقعى کسى است که از زشتى ها و گناهان و آلودگى ها به سوى اطاعت و بندگى و تقوى و پاکى ها هجرت کند. مهاجر راستین کسى است که از دوستان ناباب و مجالس آلوده به گناه، هجرت و دورى گزیند. هجرت از مال حرام، از مقام حرام، از گناهان، واجب و لازم است. و روشن است که این شکل از هجرت، اختصاص به مسلمانان صدر اسلام نداشته و وظیفه همه مسلمانان تا دامنه قیامت است.

و امّا اصل سوم، جهاد با جان و مال، آن نیز در همه اعصار و اماکن مورد ابتلاى مسلمانان است. جهاد با جان و مال هیچ گاه تعطیل بردار نیست، مخصوصاً با وجود دشمنانى که به تعبیر قرآن مجید کینه و عناد و دشمنى از سیماى آنها بخوبى هویدا است «قَدْ بَدَتِ الْبَغْضاءُ مِنْ اَفْواهِهِمْ(3)». دشمنانى که به هیچ اصلى از اصول انسانى پایبند نیستند و حاضرند براى حفظ منافع نامشروع خویش دست به هر جنایتى بزنند. در مقابل چنین دشمنان خطرناکى همواره باید آماده دفاع و جهاد بود; و همیشه باید حالت حماسه و سلحشورى را در جوانان مسلمان زنده نگهداشت. بدین جهت ما معتقدیم کسانى که مى کوشند با بازى هاى ناسالم، یا سرگرمى هاى سالم افراطى، روحیّه سلحشورى را در جوانان مسلمان تضعیف یا نابود کنند، بر خویشتن و کشور خویش، و اسلام عزیز خیانت بزرگى کرده اند.

   پروردگارا ! نور ایمان را در قلب ما شعلهورتر بفرما تا در پرتو نور ایمان از کشور ظلمانى و تاریک گناه هجرت کنیم و با جهاد در راه خداوند دیگران را نیز نجات دهیم.


1 . میزان الحکمة، باب 3989، حدیث 20755، (جلد 10، صفحه 302).

2 . بحارالانوار، جلد 97، صفحه 99.

3 . سوره آل عمران، آیه 118.

1. چرا نام على (علیه السلام) در قرآن نیامده است؟اعترافی از یکی از علماء اهل سنّت!
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma