1. چرا نام على (علیه السلام) در قرآن نیامده است؟

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
آیات ولایت در قرآن
2. چرا پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) منافقین را نابود نکرد؟پیام آیه پیروى عملى از بزرگان دین

 

سؤال : اگر على (علیه السلام) جانشین بلافصل پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله وسلم) است (همان طور که شما معتقد هستید و با استدلال به آیاتى از قرآن مجید در صدد اثبات آن مى باشید)، پس چرا نام آن حضرت صریحاً در قرآن مجید نیامده، تا این همه بحث ها و اختلافات مطرح نشود؟

پاسخ : با توجّه به این که «على» فقط نام حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام)نبوده، همان گونه که «ابوطالب» تنها کنیه پدر بزرگوارش نبوده است، بلکه نام و کنیه افراد متعدّدى در میان عرب «على» و «ابوطالب» بوده، بنابراین اگر نام «على» صریحاً هم در قرآن ذکر مى شد، باز هم کسانى که نمى خواستند این حقیقت را بپذیرند بهانه اى داشتند و آن را بر «على» دیگرى تطبیق مى کردند. بدین جهت بهتر همان است که با ارائه ویژگى ها و صفات ممتاز و منحصر به فرد حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) به معرّفى او پرداخته شود، تا قابل تطبیق بر هیچ کس، جز وجود مقدّس آن حضرت نباشد. و لهذا خداوند در قرآن مجید، این راه را انتخاب کرده و با ذکر فضایل خاصّ آن حضرت، در آیاتى از قرآن مجید، او را به عنوان ولىّ مؤمنان و جانشین بلافصل پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) معرّفى کرده است، هر چند کسانى که در قلبشان مرض و انحراف وجود دارد، این آیات را به گونه دیگر تفسیر مى کنند.

سؤال دیگر : در حدیثى چنین مى خوانیم:

«یونس بن عبدالرّحمن خدمت امام هشتم، حضرت رضا(علیه السلام)، مى رسد و عرض مى کند:

بعضى از مردم مى پرسند نام على (علیه السلام) در کجاى قرآن آمده است؟

من در جواب مى گویم: «وَجَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْق عَلِیّاً(1)» آیا این پاسخ صحیح است؟

امام فرمود:

«صَدَقْتَ هُوَ هکَذا(2); راست گفتى، مطلب همان طور است که تو مى گویى!»

آیا این روایت با آنچه شما گفتید، که نام على (علیه السلام) صریحاً در قرآن مجید نیامده، سازگار است؟

پاسخ : بدون شک واژه «علیّاً»، که در این آیه شریفه آمده، اسم شخص (و به تعبیر فنّى عَلَم) نیست، بلکه جنبه وصفى دارد و به عنوان صفتى براى کلمه «لسان» آمده است. و امّا حدیث مذکور از نظر سند اعتبارى ندارد; زیرا یکى از راویان آن «احمد بن محمّد السّیارى» مى باشد که فرد بسیار ضعیفى است، او کسى است که روایات تحریف قرآن را به صورت گسترده، نقل کرده است; بدین جهت روایاتى که او در سلسله سند آن باشد قابل قبول نیست، و فاقد اعتبار مى باشد. مرحوم علاّمه اردبیلى در شرح حال او مى نویسد: «او مردى ضعیف و فاسد المذهب بوده و روایاتش تو خالى و غیرقابل اعتماد است.(3)» بنابراین روایت فوق معتبر نیست.


1 . سوره مریم، آیه 50 .

2 . البرهان فى تفسیر القرآن، جلد 3، صفحه 14.

3 . جامع الروّاة، جلد اوّل، صفحه 67 .

2. چرا پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) منافقین را نابود نکرد؟پیام آیه پیروى عملى از بزرگان دین
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma