ارتباط آیه «اذان» و «مؤذّن»

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
آیات ولایت در قرآن
حکمت تغییر مأموریّت ابلاغ آیات سوره برائتآیا این مأموریّت فضیلت است؟

«پاداش ها» و «مجازات هاى» جهان آخرت در حقیقت إنعکاس اعمال انسان در دنیاست. این مطلب با توجّه و تأمّل در ارتباط «پاداش ها» و «کیفرها»ى جهان آخرت، با اعمال انسان در دنیا روشن مى شود.

اگر انسان رباخوار، که مرتکب گناه بزرگ رباخوارى مى شود، در جهان آخرت همانند انسانى مست و بى اراده جلوه مى کند و قدرت بر حرکت صحیح و متعادل ندارد و هر از چند قدمى به زمین مى خورد و دوباره برمى خیزد و به راهش ادامه مى دهد، بدان جهت است که او در دنیا با این گناه بزرگ تعادل اقتصادى جامعه را بر هم زده و جامعه را دچار بى ثباتى اقتصادى و مالى نموده است. پس عدم تعادل رباخوار در آخرت، انعکاسى از برهم خوردن تعادل جامعه در دنیا بر اثر ارتکاب او به گناه زشت رباخوارى است.(1)

اگر ظلم در آخرت بسان تاریکى و ظالم همچون انسان تاریکى مى باشد که راه به جایى نمى برد، به خاطر آن است که ظالم دنیا را بر مظلومین تیره و تار کرده، به گونه اى که آن ها راه به هیچ جا نمى برند. پس ظلمات ظالم در آخرت نتیجه و انعکاس ظلماتى است که او خود در دنیا براى مظلومان به وجود آورده و زندگى آن ها را تیره و تار کرده است.

اگر انسان مؤمن و داراى ایمان با چراغى از نور وارد صحنه محشر مى شود و در سایه آن چراغ، به سوى رضوان و مغفرت الهى رهنمون و هدایت مى گردد، به خاطر این است که انسان هاى مختلفى در پرتو نور ایمان او در دنیا هدایت گشته و به حقیقت رهنمون شدند.

خلاصه این که، تمام «پاداش ها» و «کیفرها» در جهان آخرت انعکاس و زاییده اعمال خود ما انسان ها در دنیاست.

با توجّه به این مطلب، اگر على (علیه السلام) طبق آنچه در آیه سوم سوره توبه آمده، «مؤذّن» پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) در دنیاست و پیام آن حضرت را در مکّه به گوش مشرکان مى رساند، همو در جهان آخرت نیز «مؤذّن» است و پیام خداوند عالم را به گوش جهنّمیان مى رساند و آن ها را مشمول لعنت الهى، به خاطر ظلمى که مرتکب شده اند، مى داند.

اگر على در جهان آخرت فصل الخطاب تمام سخن هایى است که بین بهشتیان و جهنّمیان ردّ و بدل مى شود، به خاطر آن است که او در دنیا نیز فصل الخطاب بوده و آخرین سخن را خطاب به مشرکان و بت پرستان بیان کرده است. آیا این، فضیلت کم ارزشى است؟ آیا هیچ انسان دیگرى، اعمّ از مسلمانان و پیروان دیگر ادیان الهى، واجد چنین فضیلتى هست؟


1 . مشروح مباحث مربوط به «ربا» را در کتاب «ربا و بانکدارى اسلامى» مطالعه فرمایید.

حکمت تغییر مأموریّت ابلاغ آیات سوره برائتآیا این مأموریّت فضیلت است؟
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma