صاحب «اُذُن واعیه» کیست؟

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
آیات ولایت در قرآن
تناقض در کلام شیخ روزبهان!داستان پیامبران
 

آیه شریفه هر چند مفهوم گسترده اى دارد و شامل تمام کسانى که «اُذن واعیه» دارند مى شود، ولى طبق روایات فراوانى که در تفسیر آن وارد شده، مصداق أتمّ و أکمل «اُذن واعیه» حضرت على (علیه السلام) است.

در بعضى از روایات آمده است که وقتى این آیه شریفه نازل شد، پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم)خطاب به حضرت على (علیه السلام)فرمود:

«سَأَلْتُ اللهَ اَنْ یَجْعَلَها اُذُنَکَ یا عَلِىّ; اى على! از خداوند متعال خواستم که گوش هاى تو را «اُذن واعیه» قرار دهد.»(1)

على (علیه السلام)مى گوید: پس از این داستان چیزى نبود که از پیامبر بشنوم و فراموش کنم، همواره گوش هایم شنوا بود و مطالب را در خود نگه مى داشت و چیزى را فراموش نمى کردم.

در برخى از روایات آمده است که ابتدا پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) این دعا را در حقّ حضرت على (علیه السلام) کرد و سپس آیه شریفه فوق نازل شد.

روایتى که به آن اشاره شد در منابع مختلف اهل سنّت آمده است، که به عنوان نمونه به ده مورد آن اشاره مى شود.

1 ـ قرطبى در الجامع لاحکام القرآن(2)

2 ـ علاّمه متّقى هندى در منتخب کنز العمّال(3)

3 ـ علاّمه آلوسى در روح المعانى(4)

4 ـ علاّمه واحدى نیشابورى در اسباب النّزول(5)

5 ـ ابونعیم اصفهانى در حلیة الاولیاء(6)

6 ـ طبرى در تفسیرش(7)

7 ـ زمخشرى در کشّاف(8)

8 ـ ثعلبى در تفسیرش(9)

9 ـ علاّمه اُندلسى مغربى در البحر المحیط(10)

10 ـ گنجى در کفایة الطّالب(11)

فخر رازى على رغم تعصّب فراوانى که در مباحث امامت و ولایت دارد، حدیث جالبى در ذیل آیه شریفه فوق نقل کرده است. وى پس از نقل دعاى پیامبر در مورد حضرت على (علیه السلام) این جمله را از امیرالمؤمنین نقل مى کند:

«فَما نَسیتُ بَعْدَ ذلِکَ وَ ما کانَ لى اَنْ اَنْساهُ; بعد از این جریان، هیچ چیز را فراموش نکردم، و سزاوار نبود و امکان نداشت که چیزى را فراموش کنم.»(12)

یعنى قلب على پس از دعاى پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله وسلم)خزانه وحى الهى و مرکز کلمات آن حضرت شد.


1 . الکشّاف، جلد 4، صفحه 134 (به نقل از احقاق الحق، جلد 3، صفحه 149).

2 . الجامع لاحکام القرآن، جلد 18، صفحه 264 (به نقل از إحقاق الحق، جلد 3، صفحه 151).

3 . منتخب کنز العمّال، جلد 5، صفحه 148 (به نقل از إحقاق الحق، جلد 3، صفحه 151).

4 . روح المعانى، جلد 29، صفحه 43 (به نقل از إحقاق الحق، جلد 3، صفحه 153).

5 . اسباب النّزول، صفحه 339 (به نقل از إحقاق الحق، جلد 3، صفحه 148).

6 . حلیة الاولیاء، جلد 1، صفحه 67 (به نقل از إحقاق الحق، جلد 3، صفحه 148).

7 . تفسیر طبرى، جلد 29، صفحه 31 (به نقل از إحقاق الحق، جلد 3، صفحه 147).

8 . الکشّاف، جلد 4، صفحه 134 (به نقل از احقاق الحق، جلد 3، صفحه 149).

9 . به نقل از إحقاق الحق، جلد 3، صفحه 149.

10 . البحر المحیط، جلد 8، صفحه 322 (به نقل از إحقاق الحق، جلد 3، صفحه 151).

11 . کفایة الطّالب، صفحه 111 (به نقل از إحقاق الحق، جلد 3، صفحه 150).

12 . التّفسیر الکبیر، جلد 30، صفحه 107 (به نقل از إحقاق الحق، جلد 3، صفحه 149).

تناقض در کلام شیخ روزبهان!داستان پیامبران
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma