2 ـ اقسام حج و فهرست اعمال حج تمتّع

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
تفسیر نمونه جلد 02
3 ـ چرا بعضى حج تمتّع را به فراموشى سپرده اند؟ 1 ـ اهمیت حج در میان وظایف اسلامى!


فقهاى بزرگ ما با الهام از آیات قرآن، سنت پیامبر(صلى الله علیه وآله) و ائمه اهل بیت(علیهم السلام)حج را به سه قسمت تقسیم کرده اند: حج تمتّع، و حج قِران و اِفراد.
حج تمتّع مخصوص کسانى است که فاصله آنها از «مکّه» 48 میل یا بیشتر باشد (16 فرسخ، حدود 96 کیلومتر) و حج قِران و اِفراد، مربوط به کسانى است که در کمتر از این فاصله زندگى مى کنند.
در حج تمتّع، نخست عمره را به جا مى آورند، آن گاه از احرام بیرون مى آیند، بعداً مراسم حج را در ایام مخصوصش انجام مى دهند.
ولى در حج قِران و اِفراد، اول، مراسم حج به جا آورده مى شود، و بعد از پایان آن مراسم عمره، با این تفاوت که در حج قِران، قربانى همراه مى آورند و در حج اِفراد این قربانى نیست.
ولى به عقیده اهل سنت، حج قران آن است که حج و عمره را در یک احرام با هم قصد مى کند.
اعمال حج تمتع به شرح زیر است:
نخست از نقاط معینى که میقات نام دارد احرام مى بندند: یعنى متعهد مى شوند، یک سلسله کارها که بر محرم حرام است را ترک کنند، جامه احرام که دو قطعه لباس ندوخته است را بر تن مى کنند و لبیک گویان به سمت خانه خدا مى روند، نخست هفت بار، دور خانه خدا طواف مى کنند و آن گاه در محلى که به نام مقام ابراهیم معروف است دو رکعت نماز به جا مى آورند و بعد در میان دو کوه صفا و مروه هفت مرتبه رفت و آمد مى نمایند و بعد از آن با چیدن کمى از مو یا ناخن خود، از احرام خارج مى شوند و براى مراسم حج از «مکّه» احرام بسته و روز نهم ذى الحجه به عرفات که بیابانى است در چهار فرسخى «مکّه» مى روند و آن روز را از ظهر تا غروب آفتاب در آنجا مى مانند، و به نیایش پروردگار مشغول مى شوند و پس از غروب آفتاب، به سوى «مشعر الحرام» که در حدود دو فرسخ و نیمى «مکّه» قرار دارد، کوچ مى کنند، شب را تا صبح در آن وادى مقدس مى مانند و هنگام طلوع آفتاب از آن سرزمین به منى که در نزدیکى آن قرار دارد حرکت مى کنند و در همان روز که روز عید قربان است به ستون مخصوصى که نام آن «جمره عَقَبَه» است هفت سنگ مى زنند، پس از آن قربانى مى کنند و با تراشیدن سر از احرام بیرون مى آیند.
و همان روز یا بعد از آن به «مکّه» باز مى گردند و طواف خانه خدا و نماز طواف و سعى صفا و مره و طواف نساء و نماز طواف نساء به جا مى آورند و در روزهاى یازدهم و دوازدهم به سه ستون مخصوص در منى که «جمرات» نام دارد یکى پس از دیگرى هفت بار سنگ مى زنند و شب هاى یازدهم و دوازدهم در سرزمین منى مى مانند.
به این ترتیب، مراسم حج ـ که هر کدام زنده کننده یک خاطره تاریخى است و کنایات و اشاراتى به مسائل مربوط به تهذیب نفس و فلسفه هاى اجتماعى است ـ انجام مى دهند که فلسفه هر کدام در آیات مناسب تشریح خواهد شد.(1)

* * *


1 ـ به جلد 14 تفسیر «نمونه»، ذیل آیات 26 تا 28 سوره «حج» مراجعه شود.
3 ـ چرا بعضى حج تمتّع را به فراموشى سپرده اند؟ 1 ـ اهمیت حج در میان وظایف اسلامى!
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma