کافران دنیاپرست

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
تفسیر نمونه جلد 02
نکته: شأن نزول:


شأن نزول بالا که مى گوید: آیه ناظر به اشراف خودخواه قریش است، مانع از آن نیست که یک قاعده کلى و عمومى از آن استفاده کرده، یا آن را مکمل آیه پیشین درباره یهود بدانیم. آیه مى گوید: «زندگى دنیا براى کافران زینت داده شده است» (زُیِّنَ لِلَّذینَ کَفَرُوا الْحَیاةُ الدُّنْیا).
لذا از باده غرور سرمست شده «و افراد با ایمان را که احیاناً دستشان تهى است به باد مسخره مى گیرند» (وَ یَسْخَرُونَ مِنَ الَّذینَ آمَنُوا).
این در حالى است «که این افراد با ایمان و تقوا در قیامت برتر از آنها هستند» (وَ الَّذینَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ).
آنها در اعلى عِلّیین بهشت اند و اینها در دَرَکات جهنم.
زیرا در آن جهان، مقامات معنوى صورت عینى به خود مى گیرد و مؤمنان در درجات بالایى قرار خواهند گرفت، آنها گوئى بر فراز آسمان ها سیر مى کنند در حالى که اینها در اعماق زمین مى روند.
و این جاى تعجب نیست; «زیرا خداوند هر کس را بخواهد بى حساب روزى مى دهد» (وَ اللّهُ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِساب).
اینها در حقیقت، بشارت و آرامش است براى مؤمنان فقیر، و هشدار و تهدیدى است براى ثروتمندان مغرور و بى ایمان.
این احتمال نیز وجود دارد که: جمله اخیر اشاره به این باشد که خداوند در آینده به مؤمنان روزى بى حساب مى دهد، همان گونه که با پیشرفت اسلام این معنى تحقق یافت.
بى حساب بودن روزى خداوند به افراد با ایمان، اشاره به این است که هرگز پاداش ها و مواهب الهى به اندازه اعمال ما نیست بلکه مطابق کرم و لطف اوست و مى دانیم لطف و کرمش حدّ و حدود ندارد.

* * *

نکته: شأن نزول:
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma