2 ـ منظور از «القَناطِیْرِ الْمُقْنَطِرَه» و «الخَیْلِ الْمُسَوَّمَه» چیست؟

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
تفسیر نمونه جلد 02
3 ـ منظور از متاع حیات دنیا چیست؟ 1 ـ چه کسى این امور مادى را زینت داده؟


واژه «قناطیر» جمع «قِنطار» به معنى چیز محکم است و سپس به مال زیاد گفته شده است و اگر مشاهده مى کنیم «پل» را «قَنْطَرَه» و اشخاص باهوش را «قِنْطِر» مى گویند، به خاطر استحکام در بنا یا در تفکر آنها است و «مُقْنَطَرَه» اسم مفعول از همان ماده به معنى مضاعف و مکرر آن مى باشد و ذکر این دو کلمه پشت سر هم براى تأکید است، شبیه تعبیرى که در فارسى امروز رایج است که مى گویند: «فلان کس صاحب «آلاف» و «اُلوف» مى باشد، یعنى ثروت زیادى دارد.
بعضى براى «قِنطار» حدّ معینى تعیین کرده اند و گفته اند: «قِنطار» هفتاد هزار دینار طلا است.
بعضى صد هزار.
بعضى دوازده هزار درهم دانسته اند.
و بعضى دیگر، «قنطار» را یک کیسه پر از سکه طلا یا نقره دانسته اند.
در روایتى از امام باقر و امام صادق(علیهما السلام) نقل شده که: «قِنطار»، مقدار طلائى است که پوست یک گاو را پر کند.(1)
ولى در حقیقت همه اینها مصداق یک مفهوم وسیع و آن مال زیاد است.
«خَیل» اسم جمع است و به معنى «اسب ها» یا «اسب سواران» هر دو است البته در آیه مورد بحث منظور همان معنى اول است.
کلمه «مُسَوَّمَه» در اصل، به معنى «نشاندار» است و نشان داشتن آن، یا به خاطر برازندگى اندام و مشخص بودن چهره و یا به خاطر تعلیم و تربیت آنها و آمادگى براى سوارى در میدان جنگ است.
بنابراین، آیه مورد بحث، به شش چیز از سرمایه هاى مهم زندگى که عبارت اند از: زن، فرزند، پول هاى نقد، مرکب هاى ممتاز، چهارپایانى که در دامدارى مورد استفاده هستند (انعام) و زراعت ها (حرث) اشاره مى کند که ارکان زندگى مادى انسان را تشکیل مى دهند.

* * *


1 ـ «بحار الانوار»، جلد 2، صفحه 5 و جلد 3، صفحه 127 و جلد 9، صفحه 245 و جلد 17، صفحه 211 و جلد 26، صفحه 228 و جلد 56، صفحه 387 ـ «اعلام الورى»، صفحه 41، دار الکتب الاسلامیة، تهران ـ تفسیر «قمى»، جلد 2، صفحه 394، مؤسسه دار الکتاب، قم، 1404 هـ ق.
3 ـ منظور از متاع حیات دنیا چیست؟ 1 ـ چه کسى این امور مادى را زینت داده؟
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma