حدیث 21-30

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
همراه زائرین قم و جمکران
حدیث 31-40حدیث 11 -20


21. مأمن شیعیان
جماعتى از امام صادق(علیه السلام) نقل کرده اند که: «اِذا عَمَّتِ الْبَلایا فَالاَْمْنُ فى کُوفَةِ وَنَواحیها مِنَ السَّوادِ وَقُمْ مِنَ الْجَبَلِ وَنِعْمَ الْمَوْضِعُ قُمْ لِلْخائِفِ الطّائِفِ; هنگامى که بلا فراگیر شود امنیّت در کوفه و اطراف آن در عراق، و قم در منطقه جبل (ایران) خواهد بود و قم محل خوبى براى افراد خائف و سرگردان است».(1)
 
22. هجرت به قم
امام صادق(علیه السلام) فرمود: «اِذا فَقَدَ الاَْمْنُ مِنَ الْعِبادِ، وَرَکِبَ النّاسُ عَلَى الْخُیُولِ، وَاعْتَزَلُوا النِّساءَ وَالطّیبَ، فَالْهَرْبُ الْهَرْبُ عَنْ جَوارِهِمْ، فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِداکَ: اِلى اَیْنَ؟ قالَ: اِلى الْکُوفَةِ وَنَواحیها، اَوْ اِلى قُمْ وَحَوالیها فَاِنَّ الْبَلاءَ مَدْفُوعٌ عَنْهُما; هنگامى که امنیّت از میان مردم رخت بربست، و مردم سوار بر مرکب هاى جنگى شده، و از همسران خویش و بوى
خوش فاصله گرفتند، از آنها فرار کنید. راوى مى گوید عرض کردم: فدایت گردم به کجا فرار کنیم؟ فرمود: به سمت کوفه و حوالى آن، یا قم و نواحى آن، زیرا بلا از این دو شهر دفع شده است».(2)
 
23. مرکز شیعیان و موالیان ائمّه(علیهم السلام)
سلیمان بن صالح مى گوید: روزى خدمت امام صادق(علیه السلام)بودم، که از فتنه هاى بنى عبّاس و مشکلاتى که از سوى آنها دامنگیر مردم شده بود سخن به میان آمد، عرض کردم: فدایت گردم، در چنین زمانى مردم به کجا پناه ببرند؟ فرمود: «اِلى الْکُوفَةِ وَحَوالیها وَاِلى قُمْ وَنَواحیها، ثُمَّ قالَ: فى قُمْ شیعَتُنا
وَمَوالینا; به کوفه و حوالى آن و قم و اطراف آن پناه ببرید. سپس فرمود: شیعیان و موالیان ما در قم هستند».(3) (گرچه این روایت مربوط به زمان بنى عبّاس است، ولى اجمالا دلالت دارد که قم جایگاه امنى براى شیعیان خواهد بود).
24. چرا قم، به این اسم نامیده شد؟
پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: «هنگامى که به معراج رفتم جبرئیل مرا بر شانه راستش حمل مى کرد. نگاهم به سرزمینى افتاد که کوههاى آن به رنگ قرمز و از زعفران خوش رنگ تر و از مشک خوشبوتر بود. پیرمردى را دیدم که با کلاه بزرگ و بلندى که بر سر داشت در آنجا نشسته بود. پرسیدم: اینجا کجاست؟ گفت: سرزمین شیعیان تو و شیعیان جانشین و وصیت على بن
ابى طالب(علیهم السلام) است. گفتم: این پیرمرد کلاه به سرکیست؟ گفت: او ابلیس است. گفتم: اینجا چه مى کند؟ گفت: مى خواهد مردم این سرزمین را از ولایت امیرالمؤمنین(علیه السلام)منحرف و به سوى فسق و فجور دعوت کند. گفتم: درآن سرزمین فرود آئیم. جبرئیل مرا با سرعت فوق العاده زیاد در آنجا فرود آورد. خطاب به ابلیس گفتم: قُمْ یا مَلْعُونُ! فَشارِکْ اَعْدائَهُمْ فى اَمْوالِهِمْ وَاَوْلادِهِمْ وَنِسائِهِمْ، فَاِنَّ شیعَتى وَشیعَةَ عَلِیّ لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطانٌ، فَسُمِّیَتْ قُمْ; اى دورمانده از رحمت خدا برخیز (و از این سرزمین دور شو) و با دشمنان اهالى این
سرزمین در اموال و اولاد و همسرانشان شریک شو; زیرا راه نفوذى براى تو بر شیعیان من و شیعیان على بن ابى طالب وجود ندارد. به همین مناسبت آن سرزمین قم نامیده شد».(4)
 
25. فلسفه نامگذارى قم
امام دهم حضرت هادى(علیه السلام) فرمود: «اِنَّما سُمِّىُ قُمْ بِه لاَِنَّهُ لَمّا وَصَلَتِ السَّفینَةُ اِلَیْهِ فى طُوفانِ نُوح(علیه السلام) قامَتْ وَهُوَ قِطْعَةٌ مِنْ بَیْتِ الْمُقَدَّسْ; علّت آن که قم را قم نامیدند این بود که در داستان طوفان نوح هنگامى که کشتى نوح به سرزمین قم رسید، در آنجا ایستاد (و توقّفى کرد). و این سرزمین (در حکم) قطعه اى از بیت المقدّس است».(5)
 
26. وجه تسمیه قم
امام صادق(علیه السلام) خطاب به عفان بصرى فرمود: «آیا مى دانى چرا قم را قم نامیده اند؟ گفت: خدا و رسولش و شما بهتر مى دانید. فرمود: اِنَّما سُمِّىَ قُمْ لاَِنَّ اَهْلَهُ یَجْتَمِعُونَ مَعَ قائِمِ آلِ
مُحَمَّد صَلَواتُ اللّهِ عَلَیْهِ، وَیَقُومُونَ مَعَهُ وَیَسْتَقیمُونَ عَلَیْهِ وَیَنْصُرُونَهُ; از آن جهت قم را قم نامیده اند که مردم آن بر گرد قائم آل محمّد صلوات الله علیه اجتماع نموده، و همراه او قیام مى کنند، و در راه او پایدارى مىورزند، و به یاریش بر مى خیزند».(6)
 
27. محلّ رحمت الهى
امام امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند: «صَلَواتُ اللّهِ عَلى اَهْلِ قُمْ وَرَحْمَةُ اللّهِ عَلى اَهْلِ قُمْ، سَقَى اللّهُ بِلادَهُمْ الْغَیْثَ; درود خداوند بر اهل قم، رحمت خداوند بر آنان، خداوندا! شهرهاى آنها را با آب باران سیراب گردان».(7)
 
28. بهترین شیعیان
بیّاع سابرى مى گوید: روزى خدمت امام رضا(علیه السلام) نشسته بودم که سخن از قم و قمى ها و علاقه آنها به حضرت مهدى(علیه السلام)به میان آمد. حضرت از خداوند براى آنها طلب رحمت کرد و برایشان دعا نمود. سپس فرمود: «اِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمانِیَةَ اَبْواب وَواحِدٌ مِنْها لاَِهْلِ قُمْ، وَهُمْ خِیارُ شیعَتِنا مِنْ بَیْنِ سائِرِ الْبِلادِ، خَمَّرَ اللهُ تَعالى وِلایَتَنا فى طینَتِهِمْ; یکى از درهاى هشت گانه بهشت اختصاص به قمى ها دارد، آنها بهترین شیعیان ما از میان همه بلاد هستند. خداوند ولایت ما را با طینت آنها آمیخته است».(8)
 
29. مشمولان غفران الهى
عبدالعظیم حسنى مى گوید: «از امام حسن عسکرى(علیه السلام)شنیدم که فرمود: «اَهْلُ قُمْ وَاَهْلُ آبَةِ(9) مَغْفُورٌ لَهُمْ لِزِیارَتِهِمْ لِجَدّى عَلِىِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا(علیه السلام)بِطُوس; مردم قم و مردم
آبة مورد غفران وبخشش الهى قرار گرفته اند; زیرا توفیق زیارت قبر جدّم على بن موسى الرضا(علیه السلام) را در طوس یافته اند».(10)
 
30. مرکز انقلاب
امام کاظم(علیه السلام) فرمود: «رَجُلٌ مِنْ اَهْلِ قُمْ یَدْعُو النّاسَ اِلَى الْحَقِّ، یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبُرِ الْحَدیدِ، لاتَزِلُّهُمُ الرّیاحُ الْعَواصِفِ، لایَمُلُّونَ مِنَ الْحَرْبِ وَلایَجْبُنُونَ، وَعَلَى اللهِ یَتَوَکَّلُونَ وَالْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقینَ; مردى از قم مردم را به حق فرا مى خواند، بر گرد او مردمانى جمع مى شوند که همچون قطعات آهن استوارند، طوفانها آنها را به لرزه نمى اندازد و از جنگ خسته نمى شوند و ترسى از خود نشان نمى دهند، بر خدا توکّل دارند و عاقبت از آنِ پرهیزکاران است».(11)


(1) . بحارالانوار، ج 60، ص 214، ح 28.
(2) . بحارالانوار، ج 60، ص 214، ح 29.
(3) . بحارالانوار، ج 60، ص 215، ح 35 .
(4) . بحارالانوار، ج 60، ص 207، ح 6; این مطلب در همین کتاب، ص 218، ح48 به طور مفصّل و ص 217، ح 42 به طور مختصر نیز آمده است.
(5) . بحارالانوار، ج 60، ص 213، ح 24 .
(6) . بحارالانوار، ج 60، ص 216، ح 38 .
(7) . بحارالانوار، ج 60، ص 228، ح 63 .
(8) . همان، ج 60، ص 216، ح 39 .
(9) . «آبة» یا «آوه» روستایى است در اطراف جعفرآباد که در میان قم و ساوه قرار دارد، و به نظر مى رسد مردم صالح و شجاعى داشته است.
(10) . بحارالانوار، ج 60، ص 231، ح 63.
(11) . بحارالانوار، ج 60، ص 216، ح 37 .
حدیث 31-40حدیث 11 -20
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma