2 ـ استقامت در طریق حفظ ایمان

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
تفسیر نمونه جلد 26
سوره بروج/ آیه 10- 16 1 ـ «اصحاب اخدود» چه کسانى بودند؟



فداکارى در حفظ ایمان در گذشته و حال، جلوه هاى باشکوهى داشته، و تاریخ، افراد زیادى را نشان مى دهد که عاشقانه جام بلا را در این راه نوشیدند، بر طناب دار، یا بر لبه شمشیر دژخیمان، بوسه زدند، و پروانهوار در آتش شکنجه گران سوختند، که نام و نشان گروهى از آنها در تاریخ ثبت شده است.
داستان همسر فرعون، «آسیه»، که به خاطر ایمان به «موسى بن عمران» مورد آن همه شکنجه قرار گرفت، و سرانجام جان خود را در این راه باخت همه شنیده ایم.
در حدیثى از امیر مؤمنان على(علیه السلام) آمده است: خداوند پیامبرى از میان مردم «حبشه» بر آنها مبعوث کرد، آنها به تکذیبش برخاستند، در میان آنان جنگى واقع شد، سرانجام گروهى از یاران آن پیامبر را کشتند، و گروه دیگرى را با خود آن پیامبر اسیر کردند، سپس محلى آماده کردند، آن را پر از آتش ساختند، و مردم را به کنار آن دعوت کرده گفتند:
هر کس بر آئین ما است به کنارى رود، و هر کس دین این گروه را دارد باید خودش را در آتش بیفکند، یاران آن پیامبر (چون دیدند هیچ راهى نیست شجاعانه خود را در آتش افکندند و) بر یکدیگر سبقت مى گرفتند، در این هنگام زنى آمد که فرزند خردسال یک ماهه اى در آغوش داشت، هنگامى که مى خواست خود را در آتش بیفکند، عطوفت مادرى به هیجان آمد و مانع شد، کودک شیرخوار صدا زد:
مادرم نترس! هم خود را بیفکن و هم مرا! به خدا سوگند این در راه خدا چیز اندکى است: (إِنَّ هذا وَ اللّهِ فِى اللّهِ قَلِیْلٌ...) و این کودک از کسانى بود که در گاهواره سخن گفت».(1)
از این داستان استفاده مى شود: گروه چهارمى از «اصحاب الاخدود» در «حبشه» بودند.
داستان پدر و مادر «عمار یاسر» و افراد دیگرى مانند او، و از آن بالاتر داستان یاران امام حسین(علیه السلام) در میدان جانبازى «کربلا» و سبقت گرفتن بر یکدیگر براى نوشیدن شربت شهادت، در تاریخ اسلام معروف است.
در عصر ما نیز نمونه هاى بسیار زیادى از این موضوع را با چشم خود دیده یا شنیده ایم، که پیر و جوان در طریق حفظ دین و ایمان جان بر کف نهاده و آگاهانه و عاشقانه به سوى شهادت گام برداشتند، و باید گفت: بقاء آئین هاى الهى در گذشته و امروز بدون چنین ایثارگرى هائى امکان پذیر نبوده و نیست.(2)

* * *

  


1 ـ تفسیر «عیاشى»، مطابق نقل تفسیر «المیزان»، جلد 20، صفحه 377 (با تلخیص).
2 ـ اشاره به جنگ تحمیلى «عراق» بر ضد «جمهورى اسلامى ایران» است که براى دفاع از حریم ایمان و مملکت، رزمندگان اسلام از یکدیگر سبقت مى جستند: در خوابیدن بر روى مین براى عبور رزمندگان، در عملیات استشهادى، در حمله به تانک هاى دشمن یک تنه و رویارو، در ایجاد سنگر براى رزمندگان در وسط رگبارها، در خوابیدن روى سیم هاى خاردار براى گذر نیروها، در هدایت جنگنده ها براى در هم شکستن کنفرانس ها در دل «بغداد»، و زدن جنگنده به محل کنفرانس و خنثى سازى توطئه هاى جهانى، در همه جا بر یکدیگر سبقت مى گرفتند.
سوره بروج/ آیه 10- 16 1 ـ «اصحاب اخدود» چه کسانى بودند؟
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma