پیام هاى آیه

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
مثالهای زیبای قرآن جلد 1
سیره امامان در انفاق و بخشششرح و تفسیر آیه

1ـ خطاب هاى قرآن مجید، غالباً عام است: «یا اَیُّهَا النّاسُ»، «یا بَنى آدَمُ»، «یا ایّهَا الاِنْسانُ» و «یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا». یعنى به بیانى است که عموم انسان ها از هر نژاد، رنگ و سرزمینى را در برمى گیرد و هرگز نگفته است: «یا اَیُّهَا القُرَیشُ» و «یا ایُّهَا العَرَبُ» و مانند اینها.

در این نوع خطاب ها نکته اى ظریف و مهم نهفته است و آن، «جهانى بودن دین اسلام» است; یعنى این اسلام محدود به یک سرزمین و مختص به یک قوم و قبیله و نژاد نمى باشد.

2ـ ریا و تظاهر، عملى بى بنیان و ناپایدار است و ریاکار و متظاهر، محکوم به رسوایى است; زیرا هر رویداد و پدیده اى ممکن است، پرده هاى ریاى آنان را بدرد و حقیقت پرفریب آنان را آشکار سازد. همان گونه که در این آیه شریفه، قطره هاى باران، لایه خاک روى سنگ را مى شوید و حقیقت سختى سنگ را نمایان مى سازد.

3ـ کسانى که انفاقهایشان توأم با آزار و اذیّت کمک شوندگان است، وجودى همچون سنگ اند و قلب هایشان به سختى سنگ. نکته قابل توجّه آن است که این سختى قلب و سرشت این گونه اشخاص را باران لطیف، آشکار و نمایان مى سازد. باران که دانه را سیراب و بارور مى کند، در این مثَل آن را از بین مى برد و در این مثال نمى توان بر باران و بذر خرده گرفت. باران آیات الهى نیز در قلب شخص ریاکار، باعث شسته شدن لایه ریا و سبب نمایش سختى قلب و رسوایى صاحب خود مى شود.

4ـ ریاکاران و انفاق کنندگانى که منّت مى نهند، بهره و ثمره اى از کار خود به دست نمى آورند. همان گونه که یک کشاورز که بر زمین سخت و سنگى بذرافشانى مى کند، هم بذرش را از دست مى دهد و هم تلاش بى حاصل مى کند، انفاق هاى ریاکارانه و پرمنّت نیز، نه تنها ثوابى عاید انفاق کننده نمى کند، بلکه مال انفاق شده را نیز از بین مى برد.

5ـ در بیشتر تفکّرات فلسفى و به باور عموم انسان ها «پول» چیزى ارزشمند و پولدارى یک ارزش است. دین مبین اسلام با در نظر داشتن اهمّیّت و نقش پول در زندگى مادّى انسان ها، معتقد است که مفاهیمى همچون ایمان، ایثار، شهادت و... ارزشى، ارزشمندتر از «پول» هستند. از جمله این ارزش ها، احترام به انسانیّت و حرمت آبرو و حیثیّت «مؤمن» را مى توان برشمرد.

بنابراین، کسى که به گمان خود براى کمک به یک نیازمند به شیوه آشکار مبلغى پول مى پردازد و با این عمل خود، آبرو و حیثیّت انسانى وى را از بین مى برد، آیا مى تواند عمل خود را «کمک»، «صدقه» و یا «انفاق» بنامد؟ و در برابر از خداوند طلب پاداش کند؟

متأسّفانه نظام ارزشى مکتب هاى مادّى دنیا، پول و مظهر امروزى آن «دلار» است که توجیه کننده اقدامات و موجّه سازنده بسیارى از جنایات فجیع انسانىِ صاحبان آن مى باشد.

از جمله این جنایات ننگین مى توان از خرید و فروش انسانها، به ویژه دختران و پسران خردسال نام برد. دلاّلان بین المللى، دختران و پسران خردسال کشورهاى جهان سوّم، بخصوص کشورهاى شرقى را به ارزان ترین قیمت مى خرند و آنان را به غرب متمدّن مى برند و به قیمت هاى گزاف به غربیان طرفدار حقوق بشر مى فروشند. این خردسالان معامله شده، مورد سوء استفاده هاى متعدّد از جمله پیوند اعضاى بدن و آزار جنسى قرار مى گیرند.

یکى دیگر از اقدامات توجیه شده با دلار، آن است که غربیان، حتّى «دموکراسى» را که بنیان ادعایشان در حقوق بشر بر آن استوار است، با «دلار» معامله مى کنند. مثلا آراى مردم ستمدیده الجزایر را در انتخابات آن کشور نادیده مى گیرند و کشتارهاى بى رحمانه به راه مى اندازند. گویا مدّعیان رئوف و نازک دل حقوق بشر در الجزایر، کر و کورند. نه خبر جنایات را مى شنوند و نه تصاویر آنها را در رسانه هاى خبرى خود مى بینند. اینها در واقع از آثار ارزشمند دلار است; زیرا این حوادث و رویدادها تأمین کننده منافع آنان است و حتّى خود با واسطه یا بى واسطه، عاملان آنها هستند!

این امر تنها به الجزایر منحصر نیست. در سراسر جهان، هر روند و رویدادى که در مسیر تأمین منافع آنان باشد و جریان به دست آوردن و افزایش دلارهایشان را به خطر نیندازد، بدترین نوع حکومت در یک کشور، حتّى حکومت بدوى قبیله اى و استبدادى هم، «خوب» شناخته مى شودو نقش نداشتن مردم آن سرزمین در حکومت خود، «بد» تلقّى نمى گردد. ولى اگر در کشورى و حکومتى، منافع و دلارهاى آنان مورد تهدید قرار گیرد، بهترین نوع نظام حکومتى و مردمى ترین اداره سیاسى آن کشور، بد و مخالف ارزش هاى والاى انسانى معرّفى و شناسانده مى شود!

امّا همان گونه که یاد شد، نظام ارزشى اسلام مبتنى است بر ارزش هایى چون ایمان، کمال انسانى، حرمت مقام والاى انسان و حفاظت از آبرو، شرف و حیثیّت وى.

سیره امامان در انفاق و بخشششرح و تفسیر آیه
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma