اهمیّت نظام ارزشى هر جامعه

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
داستان یاران
شیخ بهایى و ترویج نظام ارزشى ایراد مذکور مخصوص حضرت نوح نبود!


یکى از مهم ترین چیزهایى که در سرنوشت اجتماع تأثیرگذار است، نظام ارزشى آن جامعه است. جامعه براى هر چیزى اهمیّت قائل شود و آن را ارزش قلمداد کند، مردم به سمت همان چیز مى روند تا در جامعه ممتاز شوند. اگر در جامعه اى مقام و ثروت، ملاک ارزش شناخته شود، غالب مردم به سوى آن مى روند و مسابقه مقام و ثروت برگزار مى گردد. میلیاردها تومان هزینه مى کنند تا پست مهم و مناسبى اختیار کنند. خانه اى مى خرند که چندین میلیارد تومان در آن هزینه شده باشد; خانه اى در بهترین نقطه شهر، مجهّز به سیستم هوشمند که حتّى اگر در خارج از کشور باشد و کسى به قصد سرقت وارد خانه اش شود، هم صاحب خانه مطّلع مى شود و هم پلیس در جریان قرار مى گیرد! بنابراین، اگر معیار ارزشى جامعه اى پول و ثروت باشد همه مردم براى به دست آوردن بیشتر آن دو مسابقه مى دهند. امّا اگر در جامعه اى شخصیّت در علم و تقوا و ایمان بود مردم هم به سوى این ارزش هاى معنوى سوق پیدا مى کنند.
کار پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) تغییر نظام ارزشى عصر جاهلیّت بود. لذا هنگامى که قرآن بر آن حضرت نازل شد و پیامبر(صلى الله علیه وآله) اسلام را به مردم عرضه کرد، گفتند:
«(لَوْلاَ نُزِّلَ هَذَا الْقُرْآنُ عَلَى رَجُل مِّنَ الْقَرْیَتَیْنِ عَظِیم); چرا این قرآن بر مرد بزرگ (و ثروتمندى) از این دو شهر (مکّه و طائف) نازل نشده است».(1)
علّت این نوع برخورد مشرکان مکّه، این بود که نظام ارزشى آنها پول و مقام بود. و لذا وقتى که از آن حضرت معجزه خواستند بر همین اساس و دیدگاه تقاضاى خود را مطرح کردند. توجّه فرمایید:
«(وَقَالُوا لَنْ نُّؤْمِنَ لَکَ حَتَّى تَفْجُرَ لَنَا مِنَ الاَْرْضِ یَنْبُوعاً * أَوْ تَکُونَ لَکَ جَنَّةٌ مِنْ نَّخِیل وَعِنَب فَتُفَجِّرَ الاَْنهَارَ خِلاَلَهَا تَفْجِیراً * أَوْ تُسْقِطَ السَّمَاءَ کَمَا زَعَمْتَ عَلَیْنَا کِسَفاً أَوْ تَأْتِىَ بِاللهِ وَالْمَلاَئِکَةِ قَبِیلا * أَوْ یَکُونَ لَکَ بَیْتٌ مِّنْ زُخْرُف أَوْ تَرْقَى فِى السَّمَاءِ وَلَنْ نُّؤْمِنَ لِرُقِیِّکَ حَتَّى تُنَزِّلَ عَلَیْنَا کِتَاباً نَّقْرَؤُه قُلْ سُبْحَانَ رَبِّى هَلْ کُنتُ إِلاَّ بَشَراً رَّسُولا); و گفتند: «ما هرگز به تو ایمان نمى آوریم تا این که چشمه جوشانى از این سرزمین (خشک و سوزان) براى ما خارج سازى، یا باغى از نخل و انگور از آنِ تو باشد; و در لابه لاى آن نهرها جارى سازى. یا قطعات (سنگ هاى) آسمان را آن چنان که مى پندارى، بر سر ما فرود آورى; یا خداوند و فرشتگان را در برابر ما بیاورى. یا براى تو خانه اى پرنقش و نگار از طلا باشد، یا به آسمان بالا روى، و حتّى اگر به آسمان روى ایمان نمى آوریم، مگر این که نامه اى (از سوى خدا) بر ما فرود آورى که آن را بخوانیم!» بگو: «منزّه است پروردگارم (از این سخنان بى معنا)! مگر جز انسانى فرستاده (از سوى خدا) هستم؟!».(2)
پیامبر(صلى الله علیه وآله) مبعوث شد که این نظام ارزشى عصر جاهلیّت که محصول آن ابوسفیان ها و ابوجهل ها و ابولهب ها بودند را عوض کند و نظام ارزشى اسلام را که محصول آن سلمان ها و ابوذرها و مقدادهاست جایگزین آن کند.


(1). سوره زخرف، آیه 31.
(2). سوره اسرا، آیات 90 ـ 93.
 

 

شیخ بهایى و ترویج نظام ارزشى ایراد مذکور مخصوص حضرت نوح نبود!
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma