تقیّه، تغییر روش مبارزه

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
داستان یاران
پیشتازى مؤمن آل فرعون


همان گونه که گذشت مؤمن آل فرعون هنگامى که ایمان آورد آن را آشکار نکرد، بلکه آن را پنهان داشت و تقیّه کرد. زیرا تقیّه یک کار عاقلانه است. در محیطى که عدّه اى آدمهاى متعصّب و خونخوار وجود دارند، باید تقیّه کرد و ایمان را مخفى نگه داشت، تا بتوان به اسلام خدمت کرد. وهّابى ها چقدر اشتباه مى کنند زیرا تقیّه که از صریح آیات قرآن مجید گرفته شده را نمى پذیرند و شیعیان را به خاطر اعتقاد به این دستور قرآنى زیر سؤال مى برند. اگر مؤمن آل فرعون تقیّه نمى کرد و به موقع نقشه خطرناک فرعونیان مبنى بر از بین بردن حضرت موسى(علیه السلام) را به اطّلاع آن حضرت نمى رساند، جان آن حضرت در معرض خطر قرار مى گرفت. تقیّه نه تنها یک حکم دینى، بلکه یک حکم عقلى است; لذا تمام ارتش هاى دنیا در مکالمات حسّاس خود با استفاده از کلمات رمز سخن مى گویند تا دشمن متوجّه نقشه هاى آنها نشود. علاوه بر این، لباس سربازان، رنگ خودروهاى نظامى و مانند آن، همرنگ زمین و گیاهان است و از دور قابل شناسایى نیست، و اینها همه نوعى تقیّه محسوب مى شود.(1) بنابراین، تقیّه به معناى حفظ نیرو و استفاده بهینه از آن یک حکم عقلى و شرعى است.


(1). شرح بیشتر مباحث مربوط به تقیّه را در کتاب قواعد الفقهیّه، قاعده تقیّه، یا کتاب تقیّه سپرى براى مبارزه عمیق تر مطالعه فرمایید.

 

 

 

پیشتازى مؤمن آل فرعون
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma