تفسیر صحیح

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
ارمغان خانقاه
نمایش دیگرى از عشق پرتگاه صورت پرستى


درویش: پس بفرمایید «إنَّ اللَّهَ خَلَقَ آدَمَ عَلى صُورَتِهِ» یعنى چه؟
آقاى فاضل: محمّد بن مسلم گفت: از امام باقر(علیه السلام) تفسیر این روایت را پرسیدم، حضرت فرمود: صورت آدم عبارت است از صورتى که خداوند از عدم به وجود آورد و بر سایر مخلوقات برترى داد. ازاین رو آن را به خود نسبت داده است.
چنانکه کعبه و روح را به خود نسبت داده و فرموده «بیتى» و درباره انسان فرموده: (وَنَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِى)(1) بارى صدها آیه و روایت نظیر اینها مشابهت خالق و مخلوق را نفى کرده و روایت مزبور که ممکن است دستاویز برخى اهل بدعت قرار گیرد بویى از مشابهت خالق و مخلوق نمى دهد، پس آنان که صورت قطب را در عبادات به عنوان تجلّیگاه حق در نظر مى گیرند و از شاهراه حق پرستى به پرتگاه صورت پرستى سقوط کرده اند گناهشان این است که نخواسته اند از قرآن و روایت به حقیقت راه یابند و «چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند».


 (1). سوره حجر، آیه 29 (توحید صدوق).


 

نمایش دیگرى از عشق پرتگاه صورت پرستى
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma