1. محیط خانواده

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
زندگی پر ماجرای نوح(ع)، آموزه ها و عبرت ها
حقوق فرزند بر والدین علل انحراف


سؤال: اسلام براى تربیت فرزند در محیط خانواده از چه زمانى برنامه دارد؟
از دوران نوجوانى، یا کودکى، یا شیرخوارگى، یا آغاز ولادت و یا حتّى قبل از تولّد؟
جواب: اسلام از زمانى که انسان مى خواهد همسرى براى خود انتخاب کند مسأله تربیت فرزند آینده آنها را شروع مى کند. و لذا، در روایات ما براى همسر شایسته ویژگى هاى خاصّى مطرح شده است. از جمله این که به مسلمانان توصیه شده به سراغ همسرى دین دار و متدیّن بروند.(1) یعنى هر چند هر کدام از جمال و کمال و میزان تحصیلات امتیاز خوبى است، امّا امتیاز مهم، دیندارى است. بسیارند کسانى که به دنبال جمال و زیبایى رفته و همسرى زیبا انتخاب نموده، و به دین و عقیده او اهمیّتى ندادند، و جمال همسرشان بلاى بزرگى در زندگى مشترکشان شد. همانگونه که برخى به دنبال مال و ثروت همسرشان بودند و همان مال بلاى جان آنها شد. و از آن بدتر، کسانى به هواى مال پدر دختر، با دخترى ازدواج کرده و پس از ازدواج براى مرگ پدر زن لحظه شمارى نموده، تا پس از مرگ وى، اموالش به دخترش برسد و سپس به تملّک او درآید، امّا خوشبخت نشدند! ازدواجهایى که با ملاک و معیار زیبایى و ثروت زوجه صورت گیرد ختم به خیر نمى شود.
امام صادق(علیه السلام) فرمود: «إِذا تَزَوَّجَ الرَّجُلُ الْمَرْأَةَ لِجَمالِها اَوْ لِمالِها وُکِّلَ إِلى ذلِکَ، وَ إِذا تَزَوَّجَها لِدینِها رَزَقَهُ اللهُ الْمالَ وَ الْجَمالَ»;(2) هرگاه مردى، زنى را به خاطر زیبایى یا ثروتش به عنوان همسر انتخاب کند، خداوند او را به همان مال و جمال واگذار مى کند (و حمایتش نمى کند) ولى اگر به خاطر دین و ایمانش با او ازدواج نماید، خداوند مال و جمال نیز به او عنایت مى کند».
بنابراین، تربیت فرزند از هنگام انتخاب همسر آغاز مى شود و به هنگام عروسى و زفاف و آمیزش و انعقاد نطفه ادامه پیدا مى کند و لهذا سفارشات فراوانى در مورد زمان و مکان آمیزش و کیفیّت و چگونگى آن در روایات اسلامى به چشم مى خورد(3) و سپس در دوران حاملگى شدّت پیدا مى کند و سفارشات متعدّدى از جمله استفاده أکید از غذاى حلال به چشم مى خورد.(4)
هنگامى که فرزند به دنیا مى آید و دوران شیرخوارگى اش شروع مى شود نیز دستورات خاصى وجود دارد. از جمله این که اگر به هر علّت مادر نتواند به نوزاد شیر بدهد و بخواهند دایه اى براى کودک انتخاب کنند باید دایه اى بیابند که احمق نباشد، عداوت و دشمن اهل بیت را در دل نداشته باشد، و لب به شراب نزند.(5)
و در همین راستا حقوقى را به نفع فرزند بر عهده پدر گذاشته، که به هشت نمونه آن در ضمن سه روایت اشاره مى کنیم:


(1). وسایل الشیعه، ج 14، ص 30، ح 2، ص 31، ح 4 و 5 و 6.
(2). وسایل الشیعه، ج 14، ص 30، ح 1.
(3). بخشى از این روایات در وسایل الشیعه، ج 14، ص 187، باب 149 و ص 188، باب 150 و ص 190، باب 151، آمده است.
(4). حلیة المتقین، باب چهارم، فصل هشتم.
(5). مى توانید این روایات را در وسایل الشیعه، ج 15، ص 184، باب 75 و ص 185، باب 76، و ص 187، باب 77 و 78 و ص 189، باب 79 مطالعه فرمایید.
 


 

حقوق فرزند بر والدین علل انحراف
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma