3 رابطه «گناه» و «قطع روزى»

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
مثالهاى زیباى قرآن جلد 2
4 لجاجت یا باز گشت؟2 هدف از بلاها و عذابها

«گناه»، «عصیان»، «نافرمانى» و «تخلّف از دستورات الهى» نه تنها در جهان آخرت گریبانگیر انسان مى شود و او را بیچاره مى کند، بلکه آثار آن در دنیا نیز مشهود است. این بحث شیرین ـ که نشانگر دو بعدى بودن دین مى باشد; نه تک بعدى بودن آن ـ در آیات قرآن و روایات معصومان(علیهم السلام) انعکاس گسترده اى دارد.(1)

آیات فوق نیز اشاره به همین مطلب دارد که «بُخل» و بدتر از آن «جلوگیرى از انفاق دیگران»، نه تنها باعث زیادتر شدن ثروت و اموال انسان نمى شود; بلکه همانند آتشى است که خرمن دارایى انسان را تهدید مى کند و چه بسا آن را به آتش بکشد و انسان را در همین دنیا بیچاره کند!

در روایتى از امام باقر(علیه السلام) ـ که نمونه اى از روایات فراوانى است که در این زمینه وارد شده ـ آمده است: «اِنَّ الرَّجُلَ لَیَذْنِبُ الذَّنْبُ فَیُدْرَأُ عَنْهُ الرِّزْقُ وَتَلا هذِهِ الآیَةَ: اِذْاَقْسَمُوا لَیُصْرِمُنَّها مُصْبِحینَ...» ـ گاه انسان گناهى مى کند که سبب قطع روزى او مى شود. امام سپس به آیات مورد بحث استدلال کردند.(2)

از ابن عبّاس نقل شده که: رابطه گناه و قطع روزى از آفتاب هم روشن تر است; همان گونه که خداوند آن را در سوره «ن والقلم» بیان فرموده است.(3)

نتیجه این که «گناه» رابطه روشنى با«قطع روزى» دارد و اگر کسى طالب دنیاهم باشد، باید گناه را ترک کند.


1 . این بحث را بصورت مشروح در کتاب «تحقیقى پیرامون نماز باران» آورده ایم.
2 . تفسیر نور الثقلین، جلد 5، صفحه 395. (به نقل از تفسیر نمونه، جلد 24، صفحه 406)
3 . تفسیر المیزان، جلد 20، صفحه 37. (به نقل از تفسیر نمونه، جلد 24، صفحه 406)
4 لجاجت یا باز گشت؟2 هدف از بلاها و عذابها
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma