تفسیر دوم: مقدّسات تشریعى و تکوینى

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
سوگندهاى پربار قرآن
تفسیر سوم: تفسیرى متفاوتتفسیر اوّل: زندگى بنى اسرائیل

دومین تفسیر، که فکر مى کنیم مناسبتر باشد، به شرح زیر است:

سه سوگند از سوگندهاى پنج گانه مربوط به مقدّسات تشریعى، و دو سوگند دیگر در رابطه با مقدّسات تکوینى و مربوط به مبدأ و معاد مى شود.

امّا «طور» همان کوه طور است، که بخاطر نزول وحى آسمانى عظمت پیدا کرد.

و منظور از «کتاب مسطور» قرآن مجید است. خداوند به این قرآن نوشته شده، که در صفحات زیادى گسترده شده، قسم یاد کرده است. ضمناً پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله)قرآن را مخفى نکرد، بلکه آن را در همه جا گسترش داد، و پراکنده کرد. اکنون نیز بر دولت اسلامى، مجلسیان، مطبوعات، رسانه ها، مخصوصاً صدا و سیما لازم است نسبت به این امر همّت گمارده، و برنامه هاى خویش را بر اساس قرآن مجید پایه ریزى کنند.

و اما «بیت المعمور» خانه اى است به محاذات خانه کعبه در آسمانها، که در آن نقطه خانه اى همانند خانه کعبه وجود دارد. این براى زمینیان، و آن براى اهل آسمانهاست. انسانها بر گرد این خانه، و فرشتگان بر دور آن خانه در طواف هستند. تا آنجا که هر روز هفتاد هزار فرشته بر گرد بیت المعمور طواف مى نمایند! جالب اینکه هفتاد هزار نفرى که مثلا امروز موفّق بر طواف شده اند، تا روز قیامت نوبت طواف به آنها نمى رسد.(1) تعداد فرشتگان طواف کننده در هر ماه 000/100/2 نفر، و در هر سال 000/200/25 نفر است. حال باید حساب کرد از زمان خلقت فرشتگان و بیت المعمور تا قیام قیامت چند سال طول مى کشد، سپس آن عدد را در عدد مذکور ضرب کنیم، آنگاه روشن خواهد شد که چه عدد بزرگى از فرشتگان بر گرد بیت المعمور گردیده اند! واقعاً چه خبر است! عالم چقدر بزرگ است! ما در مقابل این جهان بزرگ چقدر کوچکیم!

علت اینکه نام آن خانه آسمانى را بیت المعمور (خانه آباد) گذاشته اند، این است که آن خانه به عبادت و پرستش خداوند آباد است. بنابراین هر خانه اى که در آن عبادت و پرستش خداوند شود آباد است، و خانه اى که در آن فسق و فجور است ویران!

و امّا «سقف مرفوع» منظور از آن آسمان است. همان گونه که در آیه شریفه 32 سوره انبیاء مى خوانیم:

«(وَجَعَلْنَا السَّمَاءَ سَقْفاً مَّحْفُوظًا); و آسمان را سقف محفوظى قرار دادیم».

سؤال: آیا آسمان، همان گونه که در هیئت بطلمیوس آمده، سقفى بر روى زمین است؟

پاسخ: دو تفسیر براى آیه شریفه گفته شده است:

نخست اینکه: منظور از سقف محفوظ، ستارگان فراوان آسمان است. ما وقتى که با چشم عادى به آسمان نگاه مى کنیم، ستاره ها را بصورت پراکنده و دور از هم مشاهده مى کنیم. امّا زمانى که با تلسکوپ به آنها نظر مى افکنیم، سراسر آسمان را ستارگان فرا گرفته است، همانند سقفى بر روى زمین. عدد ستاره هایى که با چشم غیر مسلّح دیده مى شود از پنج هزار عدد تجاوز نمى کند، در حالى که فقط در کهکشان راه شیرى دو میلیارد ستاره وجود دارد.

تفسیر دوم اینکه: منظور از سقف محفوظ جوّ زمین است. جوّ زمین، بسیار لطیف و رقیق و نازک، و همانند یک سقف پولادین اطراف زمین را فرا گرفته است. مى گویند توان و قدرت جوّ زمین از یک سقف فولادى با ده متر قطر بیشتر است! همین جوّ زمین است که مانع فرود آمدن سنگهاى سرگردان آسمانى بر سر ما و شما مى شود. و موجب مى گردد که سنگهاى مذکور آتش گرفته و خاکستر شود. و اگر نبود این سقف محافظ کره زمین، سنگهاى مذکور اهل زمین را بمباران مى کرد. و این یکى از نشانه هاى توحید و عظمت خداست، که با ایجاد چنین جوّى همچون سقفى محفوظ زمینیان را در امنیّت قرار داده است. اکنون که سخن از سوراخ شدن قسمتى از لایه اُذُن مطرح شده، و خطر ورود اشعه هاى خطرناک و بیمارى زاى سایر کرات به کره خاکى ما احساس مى شود، دانشمندان عزا گرفته اند! نتیجه اینکه منظور از سقف مرفوع آسمان است.

و امّا «بحر مسجور» در تفسیر دوم اشاره به قیامت است، همان گونه که در آیه 6 سوره تکویر در توصیف روز قیامت مى خوانیم:

«(وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ); و در آن هنگام که دریاها برافروخته مى شوند».

سؤال: آیا امکان دارد دریاها آتش بگیرد؟

پاسخ: وسیله اى که آتش را با آن خاموش مى کنند (آب)، از دو مادّه اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده، که هر کدام به تنهایى قابل اشتعال است. اگر فرمان خداوند صادر شود که آب دریاها تجزیه گردد، و تبدیل به اکسیژن و هیدروژن شود، تمام دریاها قابل اشتعال خواهد شد، و براحتى آتش مى گیرد. و این خود از نشانه هاى توحید است.


1 . تفسیر نمونه، ج 21، ص 151 .

تفسیر سوم: تفسیرى متفاوتتفسیر اوّل: زندگى بنى اسرائیل
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma