عدل الهى

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
خدا را چگونه بشناسیم
2ـ این امور با اصول عدالت سازگار است؟تنها یک ایراد

 

مطالب بیان شده در بحث حکمت خداوند، تا اندازه زیادى ما را از بحث کردن درباره عدالت خداوند بى نیاز مى کند.اما بد نیست حداقل به صورت فشرده بحثى داشته باشیم.

ظلم کردن دلایلى دارد که مى توان به این صورت بیان کرد:

شخصى «ضعیف و زبون و ناتوان» است. او نمى تواند به طور عادى به منظور خود نائل شود فلذا با پایمال کردن حقوق دیگران و تعدى و ستم کردن بر آنها، نیازمندیهاى خود را تأمین مى کند.

شخصى ظلم مى کند نه به این دلیل که ضعیف و ناتوان است بلکه چون «نادان و جاهل» است، ظلم مى کند. در واقع یکى دیگر از سرچشمه هاى ظلم، جهل و نادانى است.

البته، ممکن است شخصى ظلم کند و هیچ کدام از دلایل فوق هم درباره او صدق نکند. مثلا، تنها به خاطر انگیزه ها و عوامل پست شخصى و روحى بر دیگران ظلم مى کند. در این مورد عواملى مانند کینه توزى، بخل، حسد و حس حقارت دست در کارند.

اکنون با در نظر گرفتن این عوامل باز مى توان گفت خداوند ظلم مى کند؟ حقیقت این است که با کمى تأمل به خوبى مى فهمیم هیچ یک از عوامل فوق در حق او جارى نیست. خداوند قادر مطلق است و بر هر چیزى تواناست.او از هر چیزى آگاه است و امکان ندارد از چیزى ناآگاه باشد. هیچ یک از انگیزه هاى پست شخصى از بخل و کینه و حسد و حقارت و... در مورد او صدق نمى کند. بنابراین نه تنها هیچ دلیل و عاملى بر ظلم او وجود ندارد بلکه مى توان گفت تصور کردن درباره او تصورى محال است.

این آسمان پهناور، این کهکشانها و سحابیها، این همه کرات بى شمار، پرندگان، درندگان و دیگر حیوانات و گیاهان و... تمام این جهان در برابر وجود او مانند ذره معلق در فضایى است که در برابر نور آفتاب خودنمایى مى کند و همین که اشعه طلایى آفتاب برچیده شد آن هم از نظرها محو مى گردد! آیا درباره چنین کسى ظلم و ستمگرى مفهومى دارد؟ ما با سیر و گردش در جهان و تأمل در تک تک جزئیات آن به یک عدالت گسترده اى مواجه مى شویم که مى توان از آن به عنوان «عدالت عمومى» یاد کرد. نیروى جاذبه و دافعه، نیازمندیها و اندام متنوعى که جانداران براى بقاى خود در اختیار دارند. دستگاه برنشى ماهیان، دستگاه تنفس پرندگان، ریشه هاى مختلف گیاهان، سرعت گردش خون متناسب با هزاران سلول بدن، تمام این موارد نمونه هاى کوچکى از عدالت عمومى او هستند.

در بحث عدالت تنها دو مطلب این است که لازم است در اینجا به آنها اشاره کنیم:

2ـ این امور با اصول عدالت سازگار است؟تنها یک ایراد
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma