یادآورى لازم

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
خدا را چگونه بشناسیم
2ـ این امور با اصول عدالت سازگار است؟

 

در پایان این بحث یادآورى یک نکته را لازم مى دانیم و آن این که:

فلاسفه و دانشمندان ما در بحث «شناسایى خدا» صفات متعدد دیگرى را براى خداوند ذکر کرده اند; مانند «سمیع (شنوا)»، «مدرک (ادراک کننده)»، «حى (زنده)»، «متکلم (سخن گو)» و غیر اینها.

اما با وجود صفات متعدد، اصولى که درباره صفات خداوند ذکر کردیم درباره همه آنها صدق مى کند و صفات دیگر به آنها باز مى گردند. براى مثال اگر مى گوییم خداوند بیناست یا شنواست; به این معنى نیست که او هم مانند ما چشم و گوش دارد و به وسیله آنها مى بیند و مى شنود. معناى بینایى و شنوایى در مورد خداوند متعال این است که آنچه دیگران با چشم مى بینند و با گوش مى شنوند، خداوند با علم بى پایان خود مى داند.

بنابراین «بینا بودن خداوند» به معنى «علم و آگاهى او از تمام
دیدنى ها»
مى باشد.

بدیهى است که حقیقت بینایى هم چیزى جز این نیست و این معنى به کاملترین وجه در مورد خداوند صدق مى کند. به همین صورت مى توان درباره شنوا بودن خداوند صحبت کرد. شنوا بودن خدا به معنى داشتن گوش و اعصاب شنوایى نیست.

بنابراین موضوع ادراک خداوند همانند ادراک انسان نیست. درباره خداوند نمى توان گفت او چون انسان از قواى حسى ظاهر ى یا باطنى برخوردار است. در واقع، آنچه دیگران با حواس گوناگون ظاهر و باطن خود درک مى کنند، او با علم بى پایان خود مى داند.

در مورد جانداران مفهوم «حیات» به معنى «نمونه تغذیه و تولید مثل» است که خاصیت زندگى و حیات ما و جانداران و گیاهان است. حیات در مورد خداوند به این معنى نیست، بلکه حى بودن خداوند به معنى منبع «علم و قدرت» بودن است. در حقیقت، حیات خداوند به صورت عالى ترین حد حیات داشتن است، یعنى او موجودى است که دانایى کامل دارد و بر انجام هر کارى توانا و قادر است.

سخن گفتن خداوند با بعضى از بندگان مانند سخن گفتن انسانها با یکدیگر نیست. نمى توان درباره سخن گفتن خداوند از زبان و حنجره و تارهاى صوتى و اعصاب مخصوص حرفى زد. در این مورد سخن گفتن به معنى ایجاد امواج صوتى در هوا یا در جسمى از اجسام است.

لازم به تذکر است که ایجاد سخن و متکلم بودن خداوند یکى از «صفات فعل» و جزء بحث «خالقیّت» است.

در پایان بحث تنها بیان یک نکته لازم است:

تمام مطالبى که در پیرامون بحث شناسایى صفات خدا گفتیم، اصولى است که مابقى صفات به آنها باز مى گردند.

پایان

 

2ـ این امور با اصول عدالت سازگار است؟
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma