پذیرش هدفمندى نظام آفرینش دلیل قبول حضور یک مبدأ عاقل:

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
پیدایش مذاهب
نقش مسائل اجتماعى در فاصله گیرى از مذهب:پیشرفت ماتریالیسم با پیشرفت علوم:

از آن چه گفتیم مى توان نتیجه گرفت که بسیارى از ماتریالیستها در واقع روى «لفظ» حساسیّت دارند نه «معنا» و لذا همه جا در عمل به دنبال «هدف ها» مى گردند و نمى توانند این احتمال را به مغز خود راه بدهند که فلان عضو در بدن انسان یا فلان اندام گیاه، یک عضو زاید است، حتّى آن چه را که در گذشته عضو زاید مى پنداشتند، در پرتو مطالعات بعدى به آثار آن اعتراف نموده اند.

به همین جهت اگر وجود عضو خاصّى را در اندام انسان و یا در اندام یک گیاه کشف کنند، به یقین به آثار بیولوژیکى آن و نقشى که در حیات انسان یا گیاه دارد، مى اندیشند، هر چند مطالعه آنها در این باره سالها طول بکشد، و هرگز قانع نمى شوند که شاید این عضو بیهوده و بى هدف باشد، یعنى در عمل، وجود «هدف» را در نظام آفرینش پذیرفته اند و همه جا به دنبال آن مى گردند.

آنها همیشه در پى کشف قوانین و نظامات جدید این جهان هستند، یعنى عمل به وجود «قانون و نظام» در همه جا معترفند.

حتّى گاهى از به کار بردن کلمه «هدف» نیز، ابا ندارند، به عنوان مثال مى گویند اگر طبیعت به انسان دو «کلیه» داده است، با این که یک کلیه گاهى به تنهایى مى تواند، نیازمندى هاى بدن را پاسخ بگوید، به خاطر آن است که براى مواقع اضطرارى، یک ذخیره قرار داده باشد، که اگر یکى از کار بیفتد، و حتّى با جرّاحى خارج بشود، دیگرى بتواند به کار خود ادامه دهد.

و نیز مى گویند این موضوع در بسیارى از اعضاى بدن انسان و اندام گیاهان دیده مى شود که ظرفیّت آنها بیش از حدّ نیاز است، گویا براى مواقع اضطرار ذخیره شده است. این موضوع در مورد ظرفیّت معده و رگ هاى رساننده غذا به سلّول ها و امثال آن نیز صادق است.

به کار بردن کلمه «هدف» یا معادل آن از طرف این دانشمندان، بهترین دلیل براى پذیرفتن حضور یک مبدأ عاقل در نظام جهان هستى است.

در این جا بار دیگر به یاد گفته «انیشتین» در کتاب «دنیایى که من مى بینم»مى افتیم که مى گوید:

«به سختى مى توان در میان مغزهاى متفکّر جهان کسى را یافت که داراى یک نوع احساس مذهبى مخصوص به خود نباشد، این مذهب با مذهب یک شخص عادّى فرق دارد... مذهبش شکل تحیّرىِ شعف آور از نظام عجیب و دقیق کاینات است».

بنابراین آن چه را بسیارى از ماتریالیستها نفى مى کنند «خدا» نیست، «خداى کلیسا» است و یا تنها نام خدا را نفى مى کنند نه خود او را!.

نقش مسائل اجتماعى در فاصله گیرى از مذهب:پیشرفت ماتریالیسم با پیشرفت علوم:
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma