نقش مسائل اجتماعى در فاصله گیرى از مذهب:

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
پیدایش مذاهب
عامل سیاسى و اقتصادى گرایش هاى ضدّ مذهبى:پذیرش هدفمندى نظام آفرینش دلیل قبول حضور یک مبدأ عاقل:

نقش مسائل اجتماعى را در کناره گیرى علماى طبیعى از مسائل مذهبى به گونه اعم، و مسائل خداشناسى به گونه اخص، نباید از نظر دور داشت، زیرا این چند موضوع به یقیین به دورى آنها کمک مى کند:

 

1ـ خرافات

خرافات و آمیخته شدن آن با مسائل مذهبى چنان چهره بعضى از مذاهب را ضدّ علمى نشان داده که جمعى از دانشمندان علوم طبیعى، لا مذهبى را به قرار گرفتن در سلک پیروان آن مذهب ترجیح مى دهند، زیرا آن را نوعى گرایش به کهنه پرستى و عقب گرد و تنزّل از مقام انسانى مى دانند.

به عنوان مثال چه کسى است که مراسم «عشاى ربّانى» یا شام خداوند! را در کلیسا ببیند که کشیش با خواندن اورادى بر قرص نان و ظرف شرابى و تقسیم آن در میان حاضران، معتقد است که با خوردن جامى از شراب مزبور، خون مسیح در عروق آنها جارى، و با خوردن پاره اى از نان مزبور گوشت مسیح به بدن آنها ملحق مى شود! و به چنین مذهبى ایمان پیدا کند؟

و یا هنگامى که عالم طبیعى ورود در جرگه این مذهبیّون را با قبول آلودگى فطرت بشر و گناهکارى ارثى از «پدر ومادر نخستین»، آن هم گناه بهره گیرى از درخت علم و دانش (معرفت نیک و بد) مساوى مى بیند و راه نجات را به جاى تعلیم و تربیت و سازندگى فرد و اجتماع، شفاعت پسر خدا! مى دانند و مى گویند:

«اوست کفّاره به جهت گناهان ما و نه فقط گناهان ما، بلکه به جهت تمام جهان نیز، خون پسر او، عیسى مسیح ما را از هر گناه پاک مى سازد»(1) چگونه مى تواند مذهبى شود؟!

2ـ خشکى و جمود

خشکى و جمود که یکى از مشخّصات مذهبیّون قشرى و بى اطّلاع است که با هر امر تازه و جدیدى ـ هر چند مفید و سازنده باشدـ به مبارزه بر مى خیزند و مذهبى بودن را در عمل با هر گونه نوگرایى، مخالف معرّفى مى کنند، عامل موثّر دیگرى براى فرار و دورى این دسته از دانشمندان از مسائل مذهبى است، در حالى که یک مذهب راستین عاملى است براى جهش در دو جنبه مادّى و معنوى که بدون آن تلاش ها و کوشش هاى انسانى، بى ثمر خواهد بود.

 

3ـ تمایل به آزادى کاذب

مذهب که داراى یک سلسله تعلیمات اخلاقى است و جلوى امیال افراطى انسان را مى گیرد نیز در گرایش هاى ضدّ مذهبى بعضى بى اثر نیست، نه تنها بى اثر نیست بلکه در پاره اى افراد شاید مؤثّرترین عامل باشد.

روح طغیان گرى مخصوصى که در عصر ما در برابر مسائل اخلاقى و در مسیر شکستن آداب و سنن، و بهره گیرى هر چه بیشتر از همه وسائل کامیابى هاى جنسى، و انواع لذّات دیگر پیدا شده، که عدّه اى مى خواهند همه گونه کامجویى کنند، بى آن که احساس مسئولیّت و ترس از گناه داشته باشند، بى آن که دغدغه اى به وجدان خود راه دهند و آرامش آن را بر هم زنند، عامل دیگرى براى گرایش هاى ضدّ مذهبى محسوب مى شود.

کوتاه سخن این که این عوامل و یک سلسله عوامل اجتماعى دیگر نیز نقش مؤثّرى در دور نگه داشتن عدّه اى، از مسائل مذهبى در عصر ما دارند، هر چند عامل منحصر به فرد نیستند.


1. رساله اوّل یوحنّا.

عامل سیاسى و اقتصادى گرایش هاى ضدّ مذهبى:پذیرش هدفمندى نظام آفرینش دلیل قبول حضور یک مبدأ عاقل:
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma