ستونها علامت است نه محلّ رمى

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
رمى جمرات در گذشته و حال
8- تمسّک به روایات:7- تمسّک به بعضى از سفرنامه ها و تواریخ:

کم نیستند کسانى که تصریح کرده اند که ستونها به عنوان علامت براى محلّ رمى مى باشند نه محلّ رمى از جمله:

1- مرحوم «علاّمه بحر العلوم» از «ابن جماعة» که از پیروان مکتب شافعى است، چنین نقل کرده است: «محلّ رمى مجتمع الحصى است که نزد بناى شاخص قرار دارد»(1).

2- ابن عابدین از علماى قرن سیزده مى گوید: در لباب آمده است: «المیل الذى هو علامة للجمرة; ستونى که علامت جمره است»(2).

3- «امام احمد المرتضى» از علماى قرن نهم نقل مى کند که: «الرمى هو القرار لا البناء المنصوب; محلّ رمى قرارگاه است نه بنایى را که برپا کرده اند»(3).

4- «ابن جُبَیر اندلسى» در وصف جمره عقبه مى گوید: «جمره عقبه در اوّل منا قرار گرفته و به علت ریگ هاى جمرات که در آن جمع شده، بلند شده است. و در آن عَلَم و نشانه اى همچون نشانه هاى حرم نصب شده است»(4).

5- «باجى» طبق آنچه در کتاب «مواهب الجلیل» آمده است از «ابن فرحون» نقل مى کند:

 

«و لیس المراد بالجمرة البناء القائم و ذلک البناء قائم وسط الجمرة علامة على موضعها و الجمرة اسم للجمیع انتهى»(5).

«منظور از جمره آن ستونى که در وسط جمره قرار دارد نیست; زیرا آن بنا به عنوان علامت بر محلّ جمره است و جمره اسم تمام آن محل است».

 

—–

 

متأسّفانه بر اثر گذشت زمان، آنچه به عنوان علامت بود، اصل شناخته شد و اصل محلّ رمى که همان محلّ اجتماع سنگریزه ها بود به دست فراموشى سپرده شد.

البتّه در عرصه علوم و دانشها، گاه این گونه اتفاقات مى افتد و از مقام بزرگان آن علم نمى کاهد، بر دیگران لازم است کاستیها را اصلاح و جبران کنند، و پاداش خود را از خدا بگیرند.

—–

 

 


1. به نقل از کتاب خطى تحفة الکرامِ مرحوم علامه بحر العلوم که در کتابخانه مدرسه فیضیه موجود است.

2. حاشیة رد المحتار، ج 2، ص 565.

3. شرح الأزهار، ج 2، ص 122.

4. الرحلة ابن جبیر، چ بیروت، ص 136.

5. مواهب الجلیل، ج 4، ص 191.

 

8- تمسّک به روایات:7- تمسّک به بعضى از سفرنامه ها و تواریخ:
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma