2 - ریشه هاى حس مذهبى

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
اسلام در یک نگاه
امواج ضدّ مذهبى در قرون اخیر5ـ مبارزه با تبعیضات

سابقه آشنایى انسان با مذاهب چنان زیاد است که سراسر تاریخ زندگى بشر را در بر گرفته، و تا اعماق دوران قبل از تاریخ هم پیش مى رود.

قرآن مجید دین را یک فطرت و آفرینش الهى معرفى مى کند که از نخست با سرشت انسان توأم بوده  است(فِطْرَتَ اللهِ الَّتِى فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا )(1)

تحقیقات جامعه شناسان، و محققان تاریخ نیز نشان مى دهد که «معبد و پرستشگاه» به صورت ساده; یا وسیع و پیچیده، جزیى از زندگى انسان ها را تشکیل مى داده و مذهب در اشکال مختلفش با تاریخ آنها آمیخته بوده است.

«ویل دورانت» مورّخ معروف معاصر پس از آن که بحث نسبتاً مشروحى پیرامون «بى خدایى نزد پاره اى از ملل» ذکر کرده، چنین مى نویسد:

«با وجود اینها مطالبى که ذکر کردیم جزو حالات نادر است «و این اعتقاد کهن که «دین» نمودى است که عموم افراد بشر را شامل مى شود با حقیقت موافق است»; این قضیّه در نظر شخص فیلسوف یکى از قضایاى اساسى تاریخ و روانشناسى به شمار مى رود».

سپس اضافه مى کند:

«دین از قدیم الایّام همواره با تاریخ بشر همراه بوده است... و تقوایى است که به هیچ وجه از دل انسان زدوده نمى شود».(2)

این سوابق کهن، از نظر روانشناسان دلیل روشنى بر اصالت «حسّ مذهبى» در میان احساسات و غرایز انسانى محسوب مى گردد.

«تانگى دو کنتن» مى گوید: «حسّ دینى یکى از عناصر اوّلیه، ثابت و طبیعى روح انسانى است».(3)

بدیهى است در آن زمان که سطح افکار انسانها کوتاه و دانش و علوم، پیشرفت قابل ملاحظه اى نکرده بود، این احساس درونى (حسّ دینى) به گونه اى باور نکردنى با خرافات آمیخته شد ولى به تدریج با پیشرفت علوم از یک سو، و تعلیمات و تلاش هاى پى گیر پیامبران الهى از سوى دیگر این حس از لوث خرافات پاک شده و اصالت وخلوص خود را باز یافت.


1. سوره روم، آیۀ 30.

2. تاریخ ویل دورانت جلد اوّل، صفحه 88 و 89.

3. حس دینى یا بعد چهارم روح انسانى، صفحه 1.

 

امواج ضدّ مذهبى در قرون اخیر5ـ مبارزه با تبعیضات
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma