احیا و حیازت

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

صفحه کاربران ویژه - خروج
مرتب سازی بر اساس
 
اسلام در یک نگاه
گردش ثروتمالکیّت شخصى و کار

اگر کسى زمین مواتى را احیا کند (آباد سازد) مالک آن مى شود و پیغمبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) مى فرماید:

«مَنْ أَحْیا اَرْضَاً مَواتاً فَهِىَ لَهُ; کسى که زمین مواتى را احیا کند مال اوست».(1)

«حیازت» (دست یافتن به منابع و مواهب طبیعى پیش از آن که دیگرى به آن دست یابد) یکى دیگر از اسباب مالکیّت است، که در فقه اسلام تحت عنوان «من حازملک»; کسى که حیازت کند مالک مى شود» ذکر شده است.

با توجّه به این که «احیا» و «حیازت» دو نوع انجام کار است، اصالت کار در ایجاد ثروت روشن تر مى گردد. البتّه حکومت اسلامى مى تواند جمعى را مأمور احیاى زمین هاى موات و حیازت منابع طبیعى سازد و نتیجه آن را در راه منافع عموم به کار اندازد.

اسلام ارزش خاصّى براى حقوق کارگر قائل شده و طبق روایات اسلامى از جمله گناهانى که بخشیده نخواهد شد، تضییع حقّ کارگر است.

حدیثى از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) معروف است که او دست کارگرى را که از کثرت کار ورم کرده بود بلند کرده و به دیگران نشان داد و فرمود: این دستى است که خدا و پیامبرش آن را دوست دارند».

 


1. وسائل الشیعه، ج 17، صفحه 327.

گردش ثروتمالکیّت شخصى و کار
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Lotus
Mitra
Nazanin
Titr
Tahoma